De Havilland DH.82 Tiger Moth De Havilland DH.82 Tiger Moth

De Havilland DH-82 Tiger Moth - samolot szkolny, sportowy i turystyczny, dwumiejscowy. Jest zmodyfikowanym DH-60 z nowymi płatami. Prototyp oblatał konstruktor 29 października 1931 roku, samolot przystosowano do pełnej akrobacji. Po wejściu do produkcji stał się przez około 15 lat podstawowym samolotem szkolnym w RAF. Wersja DH-82B Queen Bee był to bezzałogowy cel latający zdalnie sterowany, zbudowano w liczbie około 350 egzemplarzy. Podczas produkcji powstała wersja DH-82A z mocniejszym silnikiem. Łącznie zbudowano przeszło 5000 egzemplarzy wszystkich wersji. Wraz z budowanymi na licencji w Australii, Kanadzie (kanadyjska filia), Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii (w zakładach OGMA) i w Szwecji (20 egzemplarzy) zbudowano łącznie 8565 samolotów. Pierwsze samoloty dostarczono do RAF w lutym 1932 roku, ostatnie przekazano w marcu 1945 roku. W lotnictwie wojskowym używane były do połowy lat pięćdziesiątych. Poza RAF niewielka część samolotów trafia do rąk prywatnych od połowy lat pięćdziesiątych zdemobilizowane maszyny trafiają w większej liczbie do rąk prywatnych. Poza Wielką Brytanią DH-82 używane były w 25 państwach między innymi w Australii, Izraelu, Malawi, Nowej Zelandii, Polsce, Portugalii, Szwecji (jako Sk-11), Urugwaju, USA. Po II wojnie w Wielkiej Brytanii utworzono "Tiger Club" zrzeszający prywatnych właścicieli samolotów DH-82 Tiger Moth. W 1980 roku w użyciu pozostawało jeszcze kilkaset sprawnych samolotów, organizowane są coroczne zloty samolotów. Jeden z egzemplarzy eksponowany jest dziś w Krakowskim Muzeum Lotnictwa.

KONSTRUKCJA - mieszana, kadłub spawany z rur stalowych kryty na silniku blachą reszta płótnem

WERSJA DH-82A - kadłub kryty sklejką, skrzydła drewniane kryte płótnem, na górnym płacie sloty, lotki na obu płatach, podwozie stałe dwukołowe z płozą ogonową

NAPĘD
- wersja DH-82 silnik rzędowy czterocylindrowy chłodzony powietrzem De Havilland Gipsy III o mocy 120 kM, śmigło drewniane dwułopatowe

WERSJA DH-82A -
silnik Gipsy Major o mocy 130 - 147 kM, śmigło drewniane dwułopatowe


DANE TECHNICZNE - DH-82A

rozpiętość m 8,94
długość m 7,29
wysokość m 2,68
powierzchnia nośna m² 22,2
masa własna kg 525
masa całkowita kg 828
prędkość maksymalna km/h 175
prędkość przelotowa km/h 137
prędkość minimalna km/h 73
wznoszenie m/sek 3,42
pułap m 4150
zasięg km 482


Oprac. Jacek Waszczuk