Avro Baby

Avro 534 Baby – brytyjski lekki samolot sportowy z okresu międzywojennego.

W 1919 roku w wytwórni lotniczej A.V.Roe and Company Limited, konstruktor Roy Chadwick opierając się na konstrukcji samolotu Avro Typ D opracował samolot sportowy z silnikiem o mocy 35 KM. Samolot ten otrzymał oznaczenie Avro 534 Baby. Pierwszy lot samolotu odbył się 30 kwietnia 1919 roku. Prototyp samolotu w dniu 30 kwietnia 1919 roku uległ katastrofie.

Pomimo tego rozpoczęto jego produkcję, modyfikując go poprzez zmianę jego wymiarów oraz stosowanego silnika. Budowano następujące wersje tego samolotu

    Avro 534 – wersja prototypu
    Avro 534B – wersja produkcyjna identyczna z prototypem
    Avro 534C – wersja o zmniejszonych wymiarach
    Avro 534D – wersja zbudowana dla płk E. Villiers'a, o zwiększonej masie i zasięgu, która mu posłużyła mu do przeloty z Wielkiej Brytanii do Kalkuty
    Avro 543 – wersja o różnej długości płatów, dolne o mniejszych rozmiarach, większej długości oraz silnikiem ADC Cirrus I o mocy 60 KM, posiadał dwuosobową kabinę.
    Avro 554 Antarctic Baby – wersja zbudowana dla wykonywania lotów w strefie polarnej, wyposażony w silnik Le Rhône o mocy 80 KM.

Łącznie w latach 1919 – 1922 zbudowano 9 samolotów tego typu wszystkich wersji.

W 1919 roku w wytwórni lotniczej A.V.Roe and Company Limited, konstruktor Roy Chadwick opierając się na konstrukcji samolotu Avro Typ D opracował samolot sportowy z silnikiem o mocy 35 KM. Samolot ten otrzymał oznaczenie Avro 534 Baby. Pierwszy lot samolotu odbył się 30 kwietnia 1919 roku. Prototyp samolotu w dniu 30 kwietnia 1919 roku uległ katastrofie.

Pomimo tego rozpoczęto jego produkcję, modyfikując go poprzez zmianę jego wymiarów oraz stosowanego silnika. Budowano następujące wersje tego samolotu

    Avro 534 – wersja prototypu
    Avro 534B – wersja produkcyjna identyczna z prototypem
    Avro 534C – wersja o zmniejszonych wymiarach
    Avro 534D – wersja zbudowana dla płk E. Villiers'a, o zwiększonej masie i zasięgu, która mu posłużyła mu do przeloty z Wielkiej Brytanii do Kalkuty
    Avro 543 – wersja o różnej długości płatów, dolne o mniejszych rozmiarach, większej długości oraz silnikiem ADC Cirrus I o mocy 60 KM, posiadał dwuosobową kabinę.
    Avro 554 Antarctic Baby – wersja zbudowana dla wykonywania lotów w strefie polarnej, wyposażony w silnik Le Rhône o mocy 80 KM.

Łącznie w latach 1919 – 1922 zbudowano 9 samolotów tego typu wszystkich wersji.

Samolot Avro 534 Baby był dwupłatem o konstrukcji drewnianej, pokryty płótnem. Płaty w wersji podstawowej miała identyczne wymiary. Kabina jednoosobowa odkryta. W wersji Avro 543 kabina była dwuosobowa, mieściła pilota i pasażera. Napęd stanowił silnik rzędowy chłodzony cieczą. Podwozie klasyczne, stałe z płozą ogonową. W wersji Avro 554 podwozie było pływakowe, także w wersji Avro 534 była możliwość stosowania obok podwozia kołowego także pływaków.

 

Dane techniczne
Napęd     silnik rzędowy Green C.4[a]
Moc     35 KM (26 kW)


Wymiary

Rozpiętość 7,62 m
Długość 5,33 m
Wysokość 2,31 m
Powierzchnia nośna 16,72 m²
Masa własna 279 kg
Masa całkowita 395 kg
Prędkość maksymalna 129 km/h
Pułap ---
Zasięg 322 km

 

Źródło: Wikipedia.org