Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Boeing 314 Clipper Boeing 314 Clipper

Boeing 314 Clipper, C-98 (Clipper-kliper, szybki żaglowiec oceaniczny)
- samolot komunikacyjny skonstruowany na zamówienie Linii lotniczych Pan American Airlines, do lotów pasażerskich nad Atlantykiem. Clipper miał być pierwszym amerykańskim samolotem przewożącym pasażerów nad Północnym Atlantykiem w lotach rozkładowych. Konstrukcje skrzydeł zapożyczono z eksperymentalnego samolotu bombowego XB-15. Prototyp oblatano 31 marca 1938 roku po lotach próbnych maszynę skierowano do produkcji. Do 1940 roku zbudowano 13 egzemplarzy w tym sześć w poprawionej odmianie 314A o zwiększonym zasięgu z nowymi silnikami. Kolejne samoloty otrzymywały nazwy własne, pierwsze były "Yankie Clipper", "Dixie Clipper" i "Atlantic Clipper". Wykorzystując duży zasięg maszyn uruchomiono także etapowe połączenia lotnicze nad Pacyfikiem. 20 maja 1939 roku po uzyskaniu zgody brytyjczyków uruchomiono linię na trasie Nowy Jork – Lizbona - Marsylia. A dnia 8 czerwca 1939 roku uruchomiono docelowe połaczenie do Southampton. Początkowo przewożono wyłącznie pocztę, niedowierzając samolotom na tak długiej trasie. 8 lipca 1939 roku wykonano pierwszy lot z pasażerami. Większej popularności maszyn przeszkodził wybuch II wojny światowej. Pierwsze loty stały się kanwą do powieści Kena Folleta „Noc Nad Oceanem”

Kadłub samolotu można było wyposażyć zależnie od tras na jakie był przeznaczony, standardowo załogę stanowiło od 6 do 11 osób. Kadłub na dwuch pokładach mieścił 77 pasażerów przy lotach na dłuższych trasach lub 40 pasażerów w kuszetkach na miejscach sypialnych. Warunkiem dopuszczenia samolotów do lotów transatlantyckich było odsprzedanie czterech samolotów do Wielkiej Brytanii

Po wybuchu II wojny cztery samoloty przejęło amerykańskie lotnictwo wojskowe gdzie otrzymały oznaczenie C-98 i były używane do przewozu ważnych osobistości. Między innymi w 1941 roku podczas przewożenia Winstona Churchila, premier na chwilę wszedł do kabiny samolotu i mógł samodzielnie pilotować przez kilka minut. W 1943 roku samolot "Dixie Clipper" przewiózł prezydenta USA E. D. Roosvelta na konferencje do Casablanki. Po II wojnie zmobilizowane maszyny wróciły do cywila latając głównie w Pan American i BOAC

KONSTRUKCJA - metalowa, kadłub dwupoziomowy, na skrzydłach lotki i klapy krokodylowe, na bokach kadłuba dwa pływaki ustateczniające

NAPĘD - cztery silniki dwugwiazdowe czternasto cylindrowe Wright Twin Cyclone GR-2600 (709C-14-AC-1) o mocy po 1100 kW, śmigła trójłopatowe

WERSJA Boeing 314A - silniki Cyclone o mocy po 1190 kW, śmigła trójłopatowe


DANE TECHNICZNE - Boeing 314 / 314A


rozpiętość m 46,36 / 46,36
długość m 32,33 / 32,33
wysokość m 8,4/ ---
powieszchnia nośna m² 266,35 / ---
masa własna kg 22000 / 22800
masa całkowita kg 38136 / 37420
prędkość maksymalna km/h 366 / 320
na wysokości m --- / 3000
prędkość przelotowa km/h 282 / 295
pułap m 8000 / 4100
zasięg km 6400 / 7840


Oprac. Jacek Waszczuk