Mikojan-Gurewicz MiG-8 Utka (Utka – kaczka) – radziecki samolot eksperymentalny w układzie kaczki, powstały w biurze konstrukcyjnym MiG w połowie lat czterdziestych.
Całkowicie drewniany górnopłat w układzie kaczki, ze śmigłem pchającym i kółkiem przednim. Silnik gwiazdowy, pięciocylindrowy M-11F o mocy 82 kW.
Była to konstrukcja bardzo nowatorska i oryginalna. Powstała w celu zbadania zalet i wad układu kaczki. W MiGu-8 po raz pierwszy w ZSRR zastosowano ukośne skrzydło, a także – po raz pierwszy w samolotach MiG – przednie koło. Podczas badań zbierano m.in. informacje na temat zachowania się ukośnego skrzydła podczas lotów z małą prędkością. Doświadczenia zebrane podczas pracy nad MiG-8 wykorzystano później przy konstruowaniu MiGa-15, który okazał się wielkim sukcesem wytwórni.
MiG-8 został oblatany w listopadzie 1945 r., natomiast badania fabryczne trwały do lata 1946 r.
Zbudowano tylko jeden egzemplarzu samolotu, który był kilkakrotnie przebudowywany. Po zakończeniu badań Utka była wykorzystywana w biurze MiG jako samolot dyspozycyjny.
Dane techniczne - MiG-8
Napęd | 1 silnik gwiazdowy, 5-cylindrowy M-11FM |
Moc | 110 KM (85 kW) |
Rozpiętość | 9,50 m |
Długość | 6,80 m |
Wysokość | 2,47 m |
Powierzchnia nośna | 15,00 m² |
Własna | 746 kg |
Startowa | 1090 kg |
Predkość max. | 215 km/h |
Pułap | 5200 m |
Zasięg | 500 km |
Źródło: Wikipedia