
Jakowlew UT-1 - Aby zmniejszyć różnicę między wykorzystywanymi do szkolenia samolotami UT-2, a samolotami myśliwskimi zespół Jakowlewa zaprojektował w 1936r. jednomiejscowy samolot treningowy AIR-14 o podobnym układzie konstrukcyjnym jak UT-2, lecz o mniejszych rozmiarach. Produkcję seryjną rozpoczęto pod oznaczeniem UT-1. Łącznie w latach 1937-40 zbudowano 1241 egzemplarzy. W 1942r. samoloty te wyposażono w 2 k.m. 7,62 mm i 4 niekierowane pociski rakietowe, a następnie wykorzystywano do zadań szturmowych. Znany też pod oznaczeniem Ja-14.
Konstrukcja: jednomiejscowy, całkowicie drewniany dolnopłat, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Silnik gwiazdowy 5-cylindrowy M-11E o mocy 110 kW (150 KM)
Dane techniczne:
Rozpiętość |
7,3 m |
Długość |
5,78 m |
Wysokość |
2 m |
Powierzchnia nośna |
8,3 m2 |
Masa własna |
430 kg |
Masa całkowita |
590 kg |
Prędkość maksymalna |
257 km/h |
Pułap |
7120 m |
Zasięg |
520 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec