Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Jakowlew Jak-52

 

Jakowlew Jak-52 - podstawowy samolot szkolny lotnictwa radzieckiego końca lat 70. oraz 80., skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot został zaprojektowany jako samolot szkoleniowy z myślą o uczniach radzieckiej organizacji DOSAAF, szkolącej zarówno sportowych pilotów cywilnych, jak i pilotów wojskowych. Pierwszy oblot Jaka-52 miał miejsce w 1976, pomimo to jest on do dzisiaj produkowany w firmie Aerostar w Rumunii.
 
Charakterystyka konstrukcji
Jak-52 jest następcą udanej jednomiejscowej konstrukcji akrobacyjnej - samolotu Jak-50. Całkowicie metalowy dolnopłat napędzany jest 9-cylindrowym silnikiem gwiazdowym Vedeneyev M14P o mocy 360 KM. ponadto samolot został wyposażony w układ zasilania pozwalający na dwuminutowy lot odwrócony. Ze względu na mała masę własną oraz mocną konstrukcję Jak-52 był często wykorzystywany jako samolot akrobacyjny. Związane było to z jego nieprzeciętnymi właściwościami - Jak-52 wytrzymywał przeciążenia rzędu +7 / –5 G oraz potrafił obracać się z prędkością do 180 stopni na sekundę. Jak większość radzieckich konstrukcji wojskowych Jak-52 został zaprojektowany do wykorzystywania w przygodnym terenie bez potrzeby dokonywania częstych przeglądów przez mechaników. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w tej maszynie jest rozbudowany układ pneumatyczny wykorzystywany do uruchamiania silnika, sterowania podwoziem, hamowania oraz poruszania sterami kierunku, wysokości oraz klapami. Trójkołowe podwozie, choć całkowicie chowane, w pozycji schowanej pozostawia lekko wystające koła, co pozwala na awaryjne lądowanie w przypadku awarii systemu pneumatycznego.
 
Współcześnie
Po upadku ZSRR wiele egzemplarzy tego samolotu zostało wyeksportowanych na Zachód - do USA, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii, Australii i innych krajów.
16 kwietnia 2004 w Rosji oblatany został zmodernizowany wariant oznaczony Jak-52M. Napędzany jest zmodernizowanym silnikiem M-14Ch, trójłopatowym śmigłem, posiada siedzenia z możliwością katapultowania oraz inne modyfikacje.
 
 
Dane techniczne (Jak-52):
Długość
7,75 m
Rozpiętość
9,30 m
Wysokość
2,70 m
Powierzchnia nośna
15 m²
Masa własna
1015 kg
Masa startowa
1305 kg
Prędkość maks.
237 km/h
Pułap
4 000 m

 

 

 

Źródło: Wikipedia