Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Jakowlew Jak-23

Jakowlew Jak-23 (kod NATO: "Flora") - samolot Jak-23 powstał w biurze konstrukcyjnym A. Jakowlewa. Podczas prac projektowych wykorzystano doświadczenia wyniesione z prac nad Jakiem-19, dotyczące nośnych pokryć zewnętrznych i sposobu zabudowy silnika odrzutowego. W czerwcu 1947r.oblatano prototyp. Po przeprowadzeniu prób samolot zakwalifikowano do produkcji seryjnej. Do 1951r. zbudowano łącznie 310 egzemplarzy. Był to pierwszy seryjny radziecki myśliwiec, w którym zastosowano fotele wyposażone w katapultę. Samolot miał duże wznoszenie, dobrą zwrotność, łatwa była również jego obsługa naziemna.

Odmiany:

  • Jak-23D.C - samolot treningowy z 1956; dwumiejscowy. Była to seria Jak-23 przebudowanych w zakładach rumuńskich (D.C.-Doubla Comanda - dwuster). Wyposażono je w turbinowy silnik odrzutowy RD-500 o ciągu 1560 daN (1590 kG);

  • Jak-23UTI - samolot szkolno-bojowy z 1949, dwumiejscowa odmiana Jak-23.

Samoloty Jak-23 były również używane przez lotnictwo czechosłowackie. W sumie trafiło do Czechosłowacji 20 egzemplarzy tego samolotu, rozważano też produkcję licencyjną w zakładach Avia (pod oznaczeniem Š-101). W 1950 roku planowano budowę Jaków także w Polsce w zakładach WSK Mielec, pod oznaczeniem G-3.

W 1951r. Jaki-23 trafiły do lotnictwa polskiego. Jeden z nich o cywilnej rejestracji SP-GLK trafił do Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Na samolocie tym w 1957r. inż. A. Abłamowicz pobił światowy rekord wznoszenia, osiągając wysokość 6000m w 3 min 17 sek. Jeden Jak-23 znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

W połowie lat 50 samoloty Jak-23 zostały zastąpione w jednostkach przez nowocześniejsze MiGi-15.

Konstrukcja: jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Turbinowy silnik odrzutowy RD-500 o ciągu 1560 daN (1590 kG).

Uzbrojenie: 2 działka 23 mm, bomby o masie 120 kg

Dane techniczne:

Rozpiętość

8,73 m

Długość

8,12 m

Wysokość

3,3 m

Powierzchnia nośna

13,5 m2

Masa własna

1980 kg

Masa całkowita

3384 kg

Prędkość maksymalna

923 km/h

Pułap

14 800 m

Zasięg

1030 km


Opracował: Paweł Szczepaniec