Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


start Polskiego, cywilngo Jaka-12M
{jcomments on} start polskiego, cywilngo - Jaka-12M
 

Jakowlew Jak-12 - samolot wielozadaniowy Jak-12 powstał jako rozwinięcie konstrukcji Jaka-10. Od poprzednika różnił się zmienionym profilem skrzydła, powiększoną kabiną załogi oraz przeprojektowanym usterzeniem. Do napędu przewidziano silnik gwiazdowy M-11FR o mocy 119 kW (160 KM). Samolot okazał się udany, toteż szybko rozpoczęto produkcję seryjną. Egzemplarze pierwszej wersji seryjnej oznaczano "Jak-12".

 

Wersje rozwojowe:

  • Jak-12A - czteromiejscowy samolot wielozadaniowy z 1957r. o poprawionej aerodynamice, nowych skrzydłach i usterzeniu. Do napędu zastosowano silnik gwiazdowy 9-cylindrowy AI-14R o mocy 191 kW (260 KM). Od 1950 produkowany na licencji w Polsce jako PZL Jak- 12A. 

  • Jak-12B - samolot doświadczalny z 1958r., zbudowany w układzie dwupłata. Do napędu zastosowano silnik gwiazdowy 9-cylindrowy AI-14RF o mocy 221 kW (300 KM).

  • Jak-12GR - wodnosamolot wielozadaniowy z 1957r., będący adaptacją Jaka-12A, w którym podwozie kołowe zastąpiono dwoma pływakami.

  • Jak-12M - samolot wielozadaniowy z 1955r o całkowicie metalowej konstrukcji. Do jego napędu zastosowano silnik gwiazdowy 9-cylindrowy AI-14R o mocy 191 kW (260 KM). W kodzie NATO samolot ten nosił osobne oznaczenie "Crow". Wersja ta była produkowana  w Polsce na podstawie licencji pod oznaczeniem PZL Jak 12M. Rozwinięciem konstrukcji Jaka-12M był opracowany w WSK-Okęcie PZL-101 "Gawron". 

  • Jak-12R - samolot wielozadaniowy z 1951r., trzymiejscowy, napędzany przez silnik gwiazdowy 9-cylindrowy AI-14R o mocy 191 kW (260 KM). Napęd stanowił 5-cylindrowy silnik gwiazdowy M-11FR o mocy 119 kW (160 KM).

  • Jak-12S, samolot sanitarny z 1948r. Napęd stanowił 5-cylindrowy silnik gwiazdowy M-11FR o mocy 119 kW (160 KM).

  • Jak-12SCh - samolot rolniczy z 1948r. wyposażony w zbiornik chemikaliów. Napęd stanowił 5-cylindrowy silnik gwiazdowy M-11FR o mocy 119 kW (160 KM).

Jaki-12 były od 1951r. wykorzystywane przez lotnictwo polskie. Latały jako samoloty łącznikowe, sanitarne, dyspozycyjne, a także szkolne i rolnicze.

 

Konstrukcja: mieszana (Jak-12M - metalowa), jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd - jw.

 

 

Dane techniczne (Jak-12M):

 

Rozpiętość

12,6 m

Długość

9 m

Wysokość

3,12 m

Powierzchnia nośna

23,8 m2

Masa własna

1026 kg

Masa całkowita

1450 kg

Prędkość maksymalna

182 km/h

Pułap

4160 m

Zasięg

765 km

 
 
 
 
Opracował: Paweł Szczepaniec