
Jakowlew Jak-11 - samolot szkolno-treningowy Jak-11 powstał jako rozwinięcie konstrukcji powstałego w czasie II wojny światowej myśliwca Jak-3. Od pierwowzoru różnił się dwumiejscową kabiną i zastosowaniem silnika gwiazdowego. Prototyp powstał w 1946r., po przeprowadzonych próbach został skierowany do produkcji seryjnej, która trwała do 1956r. W ZSRR zbudowano 3589 egzemplarzy. W 1953r. licencję zakupiła czechosłowacka wytwórnia Let, gdzie powstało dalszych 707 samolotów tego typu, które oznaczono C.11. Jaki-11 były wykorzystywane w państwach Układu Warszawskiego i "zaprzyjaźnionych" krajach trzeciego świata. Wiele z nich lata do dziś na całym świecie na pokazach lotniczych, zastępując w nich, mające podobną sylwetkę, Jaki-3. Część z nich została przebudowana na jednomiejscowe.
Odmianą Jaka-11 był Jak-11U - samolot treningowy wyposażony w chowane w locie podwozie z kołem przednim, który nie wszedł jednak do produkcji seryjnej.
W Polsce Jaki-11 pojawiły się w szkolnictwie wojskowym w 1949r. Służyły jako samoloty przejściowe z samolotów szkolnych na szkolno-bojowe. Jeden z nich przetrwał do dziś i prezentowany jest w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.
Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne, dwukołowe, wciągane w locie. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 7-cylindrowy Szwiecow ASz-21 o mocy 420 kW (570 KM).
Uzbrojenie: 1 k.m. UBS kal. 12.7 mm lub 1 k.m. SzKAS kal. 7.7 mm.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
9,4 m |
Długość |
8,5 m |
Wysokość |
3,28 m |
Powierzchnia nośna |
15,4 m2 |
Masa własna |
1900 kg |
Masa całkowita |
2440 kg |
Prędkość maksymalna |
460 km/h |
Pułap |
7950 m |
Zasięg |
1290 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec