
Jakowlew Jak-10 - samolot wielozadaniowy Jak-10 (w początkowej fazie projektowania oznaczony Jak-14 - nie mylić z szybowcem transportowym z 1948r. o tym samym oznaczeniu) powstał jako rozwinięcie konstrukcji przedwojennych samolotów AIR-5 i AIR-6. Prototyp został ukończony w styczniu 1945r., i przeszedł próby państwowe w czerwcu tego samego roku. Osiągi były dobre, toteż podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej.
Wersje i odmiany:
-
Jak-10G - wersja pływakowa z 1946r, w której zastosowano pływaki pochodzące z samolotu AIR-6. Ze względu na słabe osiągi produkcji seryjnej nie podjęto.
-
Jak-10S - wersja sanitarna z 1947r., przystosowana do przewozu 1-2 chorych oraz lekarza lub sanitariusza.
-
Jak-10W - wersja szkolna będąca pierwszą wersją seryjną, dwuster.
Zbudowano najprawdopodobniej 40 egzemplarzy. Dalszym rozwinięciem konstrukcji Jaka-10 jest samolot Jak-12.
Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie stałe, istniała możliwość zastosowania nart. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 5-cylindrowy M-11FM o mocy 106.6 kW (145 KM), a później M-11FR o mocy 119 kW (160 KM).
Dane techniczne (wersja z silnikiem M-11FR):
Rozpiętość |
12,0 m |
Długość |
8,45 m |
Powierzchnia nośna |
22,0 m2 |
Masa własna |
820 kg |
Masa całkowita |
1250 kg |
Prędkość maksymalna |
206 km/h |
Pułap |
4000 m |
Zasięg |
815 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec