Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Jakowlew Jak-10

Jakowlew Jak-10 - samolot wielozadaniowy Jak-10 (w początkowej fazie projektowania oznaczony Jak-14 - nie mylić z szybowcem transportowym z 1948r. o tym samym oznaczeniu) powstał jako rozwinięcie konstrukcji przedwojennych samolotów AIR-5 i AIR-6. Prototyp został ukończony w styczniu 1945r., i przeszedł próby państwowe w czerwcu tego samego roku. Osiągi były dobre, toteż podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej.

Wersje i odmiany:

  • Jak-10G - wersja pływakowa z 1946r, w której zastosowano pływaki pochodzące z samolotu AIR-6. Ze względu na słabe osiągi produkcji seryjnej nie podjęto.

  • Jak-10S - wersja sanitarna z 1947r., przystosowana do przewozu 1-2 chorych oraz lekarza lub sanitariusza.

  • Jak-10W - wersja szkolna będąca pierwszą wersją seryjną, dwuster.

Zbudowano najprawdopodobniej 40 egzemplarzy. Dalszym rozwinięciem konstrukcji Jaka-10 jest samolot Jak-12.

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie stałe, istniała możliwość zastosowania nart. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 5-cylindrowy M-11FM o mocy 106.6 kW (145 KM), a później M-11FR o mocy 119 kW (160 KM).

Dane techniczne (wersja z silnikiem M-11FR):

Rozpiętość

12,0 m

Długość

8,45 m

Powierzchnia nośna

22,0 m2

Masa własna

820 kg

Masa całkowita

1250 kg

Prędkość maksymalna

206 km/h

Pułap

4000 m

Zasięg

815 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec