Jakowlew AIR-3
Jakowlew AIR-3 - był dalszą modyfikacją konstrukcji samolotu treningowego AIR-2. Po poprzedniku odziedziczył kadłub, podwozie, usterzenie i układ napędowy, zbudowany został jednak w układzie górnopłata, a nie dwupłata. Samolot ukończono latem 1929r., 6 września tego samego roku pobito na nim międzynarodowy rekord na trasie Mineralne Wody-Moskwa pokonując 1835 km ze średnią prędkością 166,8 km/h. Produkcji seryjnej nie podjęto.
AIR-3 nosił imię "Pionierskaja Prawda"
Konstrukcja: całkowicie drewniany, dwumiejscowy jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy Walter I o mocy 60 KM, w 1931r. wymieniony na silnik gwiazdowy M-23 o mocy 65 KM.
Dane techniczne (wersja z silnikiem Walter):
Rozpiętość |
11,0 m |
Długość |
7,1 m |
Wysokość |
2,3 m |
Powierzchnia nośna |
16,5 m2 |
Masa własna |
392 kg |
Masa całkowita |
762 kg |
Prędkość maksymalna |
146 km/h |
Pułap |
4200 m |
Zasięg |
1835 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec