Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


ru 1093 st Znaczek pocztowy z Jakowlewem AIR-1

 

Jakowlew AIR-1 - był dwumiejscowym samolotem treningowym, pierwszym zaprojektowanym przez A. Jakowlewa. Pieniądze na jego budowę zebrano wśród moskiewskich pionierów. Prototyp ukończono 1 V 1927r., a oblatał go 12 V 1927r. J. Piontkowski. Samolot w czasie prób spisywał się prawidłowo i nie wymagał istotnych poprawek. 12 czerwca 1927r. odbył lot próbny na trasie Moskwa- Charków- Sewastopol- Moskwa, pilotowany przez J. Piotkowkiego z A. Jakowlewem jako pasażerem (w powrotnej drodze z Sewastopola, już bez konstruktora na pokładzie, J. Piontkowski pobił na AIR-1 dwa międzynarodowe rekordy dla tej klasy samolotów). Po tym locie i kontruktor, i oblatywacz otrzymali od władz radzieckich nagrody pieniężne.

AIR-1 nie był produkowany seryjnie. Prototyp był pewien czas używany przez Armię Czerwoną, później przez lotnictwo cywilne. Makieta w skali 1:1 znajduje się w Muzeum Aleksandra Jakowlewa w Moskwie. 
Dalszym rozwinięciem konstrukcji AIR-1 był AIR-2.
Konstrukcja: całkowicie drewniany dwumiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Podwozie stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy Cirrus I o mocy 60 KM
Dane techniczne:
Rozpiętość
8,8 m
Długość
6,9 m
Wysokość
2,7 m
Powierzchnia nośna
18,7 m2
Masa własna
335 kg
Masa całkowita
535 kg
Prędkość maksymalna
140 km/h
Pułap
3850 m
Zasięg (bez pasażera)
1420 km

                                                                                       Opracował: Paweł Szczepaniec