Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


mbr-2-beriev17a  Berijew MBR-2

 

MBR-2 – czteromiejscowy rozpoznawczy i bombowy wodnosamolot produkcji ZSRR z czasów II wojny światowej zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Georgija Beriewa.

 

Historia - Dzięki modelowi MBR-2 lotnictwo radzieckiej marynarki wojennej, było uzbrojone w łódź latającą pełniącą rolę bombowca i samolotu rozpoznawczego. Pierwszy lot prototypu odbył się w październiku 1932 roku. Próby wykazały, że samolot odznacza się sztywnością konstrukcji, dobrymi osiągami, własnościami pilotażowymi i zadowalająco zachowuje się na wodzie. Model został więc skierowany do produkcji. Około 100 samolotów pierwszej serii MBR-2/M-17 dostarczono wiosną 1934 roku. Posiadały one silniki widlaste M-17 o mocy 373 kW (500 KM). Następnie Beriew opracował typ MBR-2/M-34 ze zmodyfikowanym silnikiem M-34NB. Konstrukcja samolotu została wzmocniona, by można było powiększyć udźwig i prędkość. Zmodyfikowano też ogon, łagodząc kanciasty obrys, pogłębiono kadłub, wprowadzono zakrytą kabinę i ulepszono uzbrojenie obronne. Produkcje około 1200 łodzi kontynuowano do roku 1942. Samoloty te były wykorzystywane jeszcze blisko dziesięć lat po zakończeniu wojny do patrolowania łowisk rybackich.

 

Dane tecniczne:
Napęd: 12-cylindrowy silnik widlasty Mikulin M-34NB o mocy 641 kW (860 KM)
Rozpiętość: 19,00 m
Długość: 13,50 m
Masa własna: 2718 kg
Masa startowa: 4000 kg
Prędkość maksymalna: 238 km/h
Pułap: 7900 m
Zasięg: 800 km
Uzbrojenie:
– 2 × karabin maszynowy kal. 7,62 mm
(na dziobie, w wieżyczce grzbietowej)
- ładunek 500 kg bomb

 

wikipedia.org