Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Beriev A-40 Gelendzhik 2Sept2004 Berijew Be-42

 

Be-42, badź A-40 Albatros – radziecka łódź latająca dalekiego zasięgu przeznaczona do misji patrolowych i bombowych opracowana przez biuro konstrukcyjne Berijewa. W kodzie NATO nosi oznaczenie "Mermaid". A-40 Albatros

 

Historia - Prace nad nową łodzią latającą dalekiego zasięgu przeznaczoną do wykonywania misji patrolowych i przeciwpodwodnych rozpoczęły się w biurze konstrukcyjnym Berijewa na początku lat 80. Oficjalnie prace nad A-40 rozpoczęły się w 1982. Przy pracach konstrukcyjnych wykorzystano komputerowe wspomaganie projektowania a nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne były testowane na modelach.

Prototyp samolotu wykonał pierwszy start z lotniska lądowego w grudniu 1986. Pierwszy start z powierzchni wody miał miejsce w listopadzie 1987. Prace nad samolotem uległy znacznemu przyśpieszeniu po katastrofie okrętu podwodnego "K-278 Komsomolec" w kwietniu 1989, kiedy to z powodu braku możliwości udzielenia szybkiej pomocy zginęło wielu rozbitków. W celu przystosowania A-40 do zadań ratowniczych w jego konstrukcji dokonano zmian umożliwiających wzięcie na pokład 60 rozbitków. W samolocie przewidziano ambulatorium dla poszkodowanych, a także nadmuchiwaną pochylnię do wciągania rozbitków na pokład. W komorze bombowej miały być umieszczone tratwy ratunkowe i wyposażenie awaryjne. Pokładowa stacja radiolokacyjna pierwotnie przeznaczona do wykrywania okrętów podwodnych miała być wykorzystana do lokalizacji tratw ratunkowych, a nawet pojedynczych rozbitków.

Po zbudowaniu dwóch prototypów budowę trzeciego wstrzymano w 1991 z powodu braku środków. Wdrażanie samolotu przerwano po rozpadzie ZSRR z powodu braku środków finansowych. Osiągnięcia programu wykorzystano do budowy mniejszego cywilnego Be-200.

Obecnie zdecydowano się wznowić program Be-42, modernizując go o najnowsze dostępne w Rosji technologie. Po 2015 Be-42 (A-42) ma stać się podstawowym wielozadaniowym samolotem morskim dalekiego zasięgu w Rosji.

Do 2013 roku do służby miały trafić 4 samoloty wyposażone do zadań poszukiwawczo-ratunkowych.

 

Dane techniczne:
Napęd: 2 silniki odrzutowe Soloviev D-30KPW o ciągu 117,8 kN każdy, 2 silniki startowe TRD Klimow RD-60K o ciągu 24,5 kN każdy
Rozpiętość: 42,5 m
Długość: 45,7 m
Wysokość: 11 m
Powierzchnia nośna: 200 m²
Masa własna: 43 900 kg
Masa startowa: 86 000 kg
Prędkość maksymalna: 800 km/h
Pułap: 8000 m
Zasięg: 5500 km

 

wikipedia.org