
Berijew Be-200 Altair - został oblatany 24 września 1998r., więc jest to stosunkowo młoda maszyna. Be-200 to wielozadaniowy samolot-amfibia, który służy między innymi do transportu pasażerów i ładunków, a także do udziału w akcjach związanych z ochroną środowiska i patrolowaniem wód. Samolot idealnie spisuje się w walce z ogniem. Altair może zabrać na pokład do 12 metrów sześciennych wody, a w połączeniu z jego zwrotnością to naprawdę zadowalający wynik.
Altair to grzbietopłat z usterzeniem w układzie ‘T’, wyposażony w dwa silniki turboodrzutowe Progress D-436TP o ciągu 7444kG każdy. Be-200 w wersji na rynek zachodni docelowo ma być wyposażany w silniki Rolls Royce’a lub Allisona.
Berijew Be-200 powstał jako następca Be-12 Czajka i świetnie spełnia wszelkie wymagania. Do tej pory Be-200 jest używany przez Rosyjskie Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych (5 sztuk w użyciu, 2 zamówione) oraz przez Siły Powietrzne Azerbejdżanu (1 sztuka w użyciu).
Wersje Be-200:
Be-200 – wielozadaniowa wersja podstawowa
Be-200ES – wielozadaniowa wersja dedykowana Rosyjskiemu Ministerstwu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych
Be-200E – wersja na rynek angielski/zachodni
Be-200RR – wersja wyposażona w silniki Rolls Royce
Be-210 – wersja wyposażona w kabinę dla pasażerów
Be-220 – wersja do patrolowania wód
Dane techniczne:
Wymiary:
- rozpiętość 32,8m; długość 32,0m; wysokość 8,9m; powierzchnia skrzydeł 117,4m2
Napęd:
- dwa silniki turboodrzutowe Progress D-436TP, każdy o ciągu 7444kG lub dwa turboodrzutowe Rolls Royce BR-715 o podobnych osiągach
Masy:
- masa pustego samolotu 27 600kg; maksymalna masa startowa 37 200kg (z lądu), 43 000kg (z wody)
Osiągi:
- Vmax 555-610km/h; zasięg 2760km; pułap praktyczny ok. 2000m
Załoga:
- 2 pilotów
Ładowność:
- ok. 64 pasażerów lub 8t ładunku lub 12m3 wody
Kraje eksploatujące:
- Azerbejdżan, Rosja
Oprac. Michał Kołomyjski