Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Berijew Be-12 Mail Berijew Be-12 Mail

 

Berijew Be-12 Czajka -  rosyjska amfibia zaprojektowana do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. W późniejszych latach przebudowana do roli samolotów do poszukiwania rozbitków.

Jest następcą wcześniejszej łodzi latającej Be-6, od poprzednika zaczerpnięto układ aerodynamiczny łodzi latającej ze skrzydłami w układzie górnopłata z wygięciem w postaci skrzydeł mewy (podobnie do skrzydeł w polskich myśliwcach Puławskiego) W najwyższym punkcie skrzydeł zamontowano silniki by śmigła jak najdalej odsunąć od powierzchni wody. W Be-12 do napędu wykorzystano dwa silniki turbośmigłowe o dwukrotnie większej mocy w stosunku do Be-6, równocześnie opracowywano samolot Be-10, który okazał się gorszy od Czajki

Amfibia została zaprojektowana do poszukiwania i zwalczania amerykańskich okrętów podwodnych nosicieli pocisków balistycznych. W tym celu w stałym wyposażeniu znalazły się radiolokator do poszukiwania wynurzonych okrętów oraz w tyle kadłuba na wysięgniku magnetometr MAG do poszukiwania zanurzonych okrętów. Ponieważ samolot miał działać głównie w szerokim pasie wód przybrzeżnych, gdzie nie mają prawa pojawić się myśliwce przeciwnika, zrezygnowano z obronnego uzbrojenia strzeleckiego. Uzbrojenie podwieszane mogło składać się z bomb klasycznych i głębinowych oraz torped.

Prototyp oblatano jesienią 1960 roku i w 1963 roku zamówiono produkcję seryjną ulokowaną w zakładzie produkcyjnym w Taganrogu. Okazało się, iż jedynym odbiorcą maszyn seryjnych było lotnictwo morskie ZSRR, kilka samolotów dostarczono do lotnictwa Wietnamu i Syrii, lecz prawdopodobnie były to samoloty już używane.

Pierwszy publiczny pokaz miał miejsce nad Tuszyno pod Moskwą podczas defilady powietrznej przeleciał prototyp B-12 w asyście B-10 i B-6. Szybki postęp technologiczny także w konstrukcji rakiet balistycznych spowodował, iż pociski nie musiały już być wystrzeliwane z wód przybrzeżnych (nowa wersja pocisków Polaris A-3) lecz z pełnego oceanu, zasięg Czajek okazał się niewystarczający by zagrozić okrętom, dlatego też zmieniono zadania. Powstała morska wersja ratownicza Be-12PS, do tego standardu przebudowano część maszyn wcześniejszych a także zbudowano dziesięć nowych.

Łącznie zbudowano 143 samoloty Be-12 obu wersji, używane operacyjnie do początku XXI wieku (w 2000 roku w użyciu około 20 samolotów) jeden z samolotów w wersji cywilnej przebudowany służył jako latające laboratorium do testowania niektórych rozwiązań w nowo projektowanej łodzi latającej Be-200 (z rejestracją RA-00046) Ogólnie Czajki cenione były za dużą niezawodność, dzielność morską i sporą moc silników, największymi wadami były spore wibracje od silników i hałas w kabinie. Okazuje się, iż większej produkcji przeszkodziło tez to, iż podstawowe zadanie, do jakiego został zaprojektowany przejęły samoloty lądowe Ił-38


KONSTRUKCJA - metalowa kryta blachą, na skrzydłach lotki i klapy, podwozie trójkołowe z kołem tylnym, chowane w locie, załoga 5-6 osób

NAPĘD - dwa silniki turbośmigłowe Progress (Ivchenko) AI-20DK o mocy po 5180 kM, śmigła metalowe czterołopatowe o zmiennym skoku

UZBROJENIE - 3000 kG w tym bomby, torpedy, miny morskie. Typowe uzbrojenie redukowano do 1500 kg kosztem większego zapasu paliwa.



DANE TECHNICZNE - Be-12

Rozpiętość m 29,84
Długość m 30,11
Wysokość m 7,94
Powierzchnia nośna m2 99
Masa własna kg 24 500
Masa całkowita kg 36 000
Prędkość maksymalna km/h 530
Prędkość patrolowania km/h 320
Pułap m 11 000
Zasięg maksymalny km 7500

 

 

Oprac. Jacek Waszczuk