Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Antonow An-14 Pchelka

Antonow An-14 Pchelka (pol: "Pszczółka",
kod NATO: Clod) - samolot pasażerski  został pomyślany jako następca produkowanego od 1949r. An-2. Pierwszy lot prototypu doszedł do skutku 15 III 1958r. wyniki prób były zachęcające i w następnym roku zdecydowano o rozpoczęciu produkcji seryjnej dla potrzeb "Aerofłotu". Problemy techniczne i priorytet, jaki miała budowa samolotów transportowych An-10, spowodowały, że pierwsze "Pszczółki" rozpoczęły służbę dopiero w 1965r. Dwa lata później powstały pierwsze egzemplarze przeznaczone dla Armii Czerwonej. Produkcja seryjna trwała do 1968r.

W 1969 roku powstała ulepszona odmiana, oznaczona An-14M, różniąca się od pierwowzoru m.in. przedłużonym kadłubem, podwoziem wciąganym w locie oraz płatem o większej powierzchni. Do napędu samolotu zastosowano silniki turbośmigłowe o większej mocy. Dalszym rozwinięciem tej wersji był An-28.

Konstrukcja: metalowa, lekki samolot komunikacyjny i transportowy krótkiego startu i lądowania, dwusilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie trójpodporowe stałe (An-14) lub wciągane w locie (An-14M). Samolot zabierał 7 pasażerów (An-14M - 15) lub 600 kg ładunku, lub (w wersji rolniczej) 1000 kg środków chemicznych. Istniała również odmiana sanitarna przystosowana do przewozu 6 chorych i 5-miejscowa salonka. Napęd stanowią:

  • An-14 - dwa silniki gwiazdowe AI-14RF o mocy 221 kW (300 KM) każdy.

  • An-14M - dwa turbinowe silniki śmigłowe TWD-850 o mocy 596 kW (810 KM) każdy.

Dane techniczne (An-14):

Rozpiętość

21,4 m

Długość

11 m

Wysokość

4,2 m

Powierzchnia nośna

43,5 m2

Masa własna

4410 kg

Masa całkowita

7055 kg

Prędkość maksymalna

250 km/h

Pułap

5000 m

Zasięg

780 km

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec