Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Me 262B-1a/U1 - nocny myśliwiec przebudowany z wersji szkolno-treningowej Me 262B-1a/U1 - nocny myśliwiec przebudowany z wersji szkolno-treningowej.

Messerschmitt Me 262 Schwalbe (schwalbe-jaskółka)
- odrzutowy samolot myśliwski i bombowy, 1-2 miejscowy. Prace nad myśliwcem rozpoczęto na początku II wojny światowej, największe problemy stawrzały silniki. Nowe jednostki napędowe zapewniały zbyt mały ciąg oraz posiadały zbyt krótką żywotność. W związku z tym pierwszy prototyp oblatał Fritz Wendel 18 kwietnia 1941 z silnikiem tłokowym. Po roku dostępne już były silniki odrzutowe lecz konstruktorzy niedowierzali nowemu napędowi oblatano samolot doświadczalny napędzany silnikiem tłokowym i dwoma silnikami odrzutowymi. Prototyp w takim układzie wykonał pierwszy lot 23 marca 1942 roku a pilotem ponownie był Fritz Wendel. Pierwsze loty z silnikami odrzutowymi wykazały że są to już silniki na tyle sprawne że można zrezygnować z napędu śmigłowego i dokończyc cykl prób wyłącznie z napędem odrzutowym. Pierwszy lot wyłącznie odrzutowy wykonano 18 czerwca 1942 za sterami siedział oczywiście Wedel. Loty doświadczalne trwały dosyć długo ale w końcu uruchomiono produkcję seryjną w wersji Me-262A, wkrótce powstała także odmiana dwumiejscowa Me-262B (Me-262B-1 wersja szkolna, dwumiejscowa i Me-262B-2 wersja nocnego myśliwca, dwumiejscowa z wydłużonym kadłubem i zwiększonym zasięgiem) Ostatniąwersją jaka weszła do produkcji był wariant Me-262C mysliwiec przechwytujący z mocniejszymi silnikami. Me-262 były produkowane w zakładach macieżystych a także na licencji w zakładach Blohm und Vos oraz Staaken. Produkcje zakończono 19 kwietnia 1945 roku po zbudowaniu 1438 egzemplarzy wszystkich wersji.

Niemcy twierdzą że Me-262 był pierwszym myśliwcem odrzutowym w historii który wszedł do użytku, trudno określić od którego momentu liczyć użycie bojowe. Od chwili kiedy samoloty przyszły do jednostek bojowych bo w tej kategorii zdecydowanie prowadzi Me-262 (pierwsze samoloty trafiły do KG-51* w kwietniu 1944 roku), czy liczą się pierwsze loty bojowe bo w tej kategorii Meteor wyprzedził konkurenta o tydzień (pierwszy lot bojowy wykonał 18 lipca 1944 kpt. Thierfelder, choc w różnych źródłach znaleźć można nazwisko Fritz Wendel). 26 lipca por. "Bubi" Alfred Schreiber po raz pierwszy uczestniczył w walce powietrznej i zestrzelił samolot Mosquito. Mimo iż samolot osiągami przewyższał wszystkie maszyny alianckie duża część samolotów trafiła do jednostek bombowych. Pod naciskiem HItlera który chciał mieć szybki bombowiec zdolny do bezpiecznego atakowania Wysp Brytyjskich. Początkowo nie było wypracowanych metod walki na samolotach odrzutowych, cechujących się innymi własnościami lotnymi niz maszyny śmigłowe. Dość szybko opracowano optymalne warunki walki i liczba zwycięstw zaczeła rosnąć. 3 października 1944 roku utworzono dywizjon myśliwski z najlepszych pilotów myśliwskich, wyposażony w myśliwce Me-262, tutaj zebrano najlepszych asów latających na Me-262. Oddzielną karta historii był udział nocnych mysliwców w walkach, w tej roli Schwalbe uzyskały przeszło 40 zwycięstw. Mysliwce używano głównie na froncie zachodnim ale samoloty trafiały także na front wschodni. M e-262 był najszybszym myśliwcem II wojny. Wersja Me-262A-1a posiadała prędkość powtarzalną 868 km/h

Łącznie na Me-262 odniesiono 613 zwycięstw. Z pośród pilotów latających na Me-262 najwięcej zwycięstw odniósł mjr Heinrich Bar 16 zwycięstw (łącznie 220 zestrzeleń). Austriak Walter Nowotny uzyskał na nim 2 ostatnie zwycięstwa z listy 258, E. Rudorffer zestrzelił na Me-262 kilkanaście z listy 222 zwycięstw. T. Weissenberg 8 ostatnich zwycięstw z listy 208. 22 pilotów uzyskało na Me-262 co najmniej 5 zwycięstw. Po wojnie pojedyńcze samoloty testowane były w Czechosłowacji gdzie zbudowano 12 egz. jako Avia S-92 i CS-92, oraz w USA, Wielkiej Brytanii, ZSRR gdzie został skopiowany jako Su-9. Japonia zakupiła licencje na produkcje samolotów by stworzyć własny Nakajima Kikka lecz przed zakończeniem wojny nie udało się drożyć samolotów do użytku.

KONSTRUKCJA - kadłub metalowy skorupowy, skrzydła metalowe kryte blachą wyposażone w automatyczne sloty Handley Page oraz lotki typu Frise i klapy, podwozie trójkołowe chowane w locie

NAPĘD - PROTOTYP silnik tłokowy Junkers Jumo 610Ga o mocy 660 kM z dwułopatowym śmigłem

WERSJA Me-262A-1 - dwa silniki turboodrzutowe Jumo 004B-1 o ciągu po 8,7 kN

UZBROJENIE - Me-262A - 4 działka w przodzie kadłuba Rheinmetal Borsig Mk-108
kal. 30 mm oraz pod skrzydłami do 1000 kg bomb lub 24 pociski rakietowe R4M kal 65 mm

WERSJA Me-262B-2 - 4 działka Mk-108 kal. 30 mm w przodzie kadłuba oraz 2 działka
Mk-108 kal. 30 mm w systemie "Schrage Musik"


DANE TECHNICZNE - Me-262A-1

rozpiętość m 12,65
długość m 10,60
wysokość m 3,83
powieszchnia nośna m3 21,68
masa własna kg 3800
masa całkowita kg 6775
masa maksymalna kg 7130
prędkość maksymalna km/h 868
na wysokości m 6000
prędkośc dopuszczalna km/h 1000
prędkośc lądowania km/h 175
pułap m 11 400
wznoszenie na m 9000
min,sek 5,30
wznoszenie m/sek 20
zasięg km 845
zasięg maksymalnie km 1050


Oprac. Jacek Waszczuk