Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Heinkel He 59 Heinkel He 59

 

Heinkel He 59 – niemiecki samolot zaprojektowany w 1930, pełniący funkcję zarówno bombowca torpedowego, jak i rozpoznawczą, mający możliwość lądowania na lądzie przy zastosowaniu standardowego podwozia kołowego i na wodzie przy użyciu pływaków.

W 1930 Reinhold Mewes rozpoczął projektowanie w biurze konstrukcyjnym Ernsta Heinkela tego samolotu dla Kriegsmarine, jednak w celu ukrycia militarnego przeznaczenia konstrukcja oficjalnie była cywilna. Pierwszy prototyp (o konstrukcji typowego wodnosamolotu) nosił oznaczenie He 59 A, natomiast pierwszy oblot został przeprowadzony na maszynie He 59 B we wrześniu 1931. Wersja B została przeznaczona do produkcji seryjnej i dostarczono 142 sztuki tego samolotu (w trzech wersjach).

Konstrukcja samolotu opierała się na wykorzystaniu różnych materiałów. Skrzydła o drewnianym szkielecie pokryte były z przodu sklejką, a w dalszej części płótnem. Kadłub w kształcie pudełka miał konstrukcję stalową, także pokrytą płótnem, natomiast sekcję ogonową pokryto lekką blachą.

Kilka tego typu samolotów wykorzystano już podczas wojny domowej w Hiszpanii w 1936, gdzie wchodziły w skład zgrupowania Legión Cóndor. Przez pierwsze miesiące II wojny światowej He 59 był używany jako samolot torpedowy, bombowy lub stawiający miny. W 1940-1941 używano go do działań rozpoznawczych, a w 1941-1942 także jako samolot transportowy, poszukiwawczo-ratowniczy i szkoleniowy. Wersje szkoleniowe He 59 pozostały w użyciu nieco dłużej niż bojowe, jednak wszystkie maszyny zostały zniszczone lub wycofane do 1944.

Fińskie lotnictwo wojskowe (fiń. Ilmavoimat) wypożyczyło w sierpniu 1943 od Niemiec 4 samoloty typu He 59. Pełniły tam funkcje transportowe i patrolowe, a po 4 miesiącach użytkowania zostały zwrócone.

 

Wersje:
He 59 C-1 – nieuzbrojony samolot szkoleniowy;
He 59 C-2 – samolot ratownictwa morskiego;
He 59 D-1 – samolot szkoleniowo-ratowniczy;
H59 E-1 – szkoleniowy bombowiec torpedowy;
He 59 E-2 – szkoleniowy samolot rozpoznawczy;
He 59 N – samolot do nauki nawigacji (konwersja He 59 D-1).

 

Dane techniczne:
Napęd: 2 silniki BMW VI 6.0 ZU o mocy 660 KM każdy
Rozpiętość: 23,7 m
Długość: 17,4 m
Wysokość: 7,1 m
Powierzchnia nośna: 153,2 m²
Masa własna: 5630 kg
Masa startowa: 9400 kg
Zapas paliwa: 2700 l
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Prędkość wznoszenia: 200 m/min
Pułap: 5000 m
Zasięg bojowy: 750 km
Zasięg transportowy: 1880 km
Uzbrojenie:
4 bomby (250 kg) lub 1 torpeda (800 kg) lub 4 miny (500 kg)
2 lub 3 karabiny maszynowe MG 15

 

wikipedia.org