Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Rumpler Taube - w locie Rumpler Taube - w locie

Etrich II Taube (taube - gołąb)
- samolot sportowy jedno lub dwumiejscowy skonstruowany i zbudowany przez Igo Etricha oraz Franza Welsa na bazie wcześniejszego samolotu bezogonowego Etrich I. Prototyp został oblatany 30 kwietnia 1910 roku, 17 maja Karl Illner wykonał na samolocie przelot z Wiener Neustadt do Wiednia z powrotem do Wiener Neustadt. 10 października 1910 roku Etrich otrzymał nagrodę Wiednia za przelot samolotem Taube na trasie Wiedeń - Horn - Wiedeń. Olbrzymia popularność samolotu spowodowała iż założono wytwórnie samolotów Etrich dla produkcji Taube. Niemiecka wytwórnia DFW wykupiła licencje na produkcję samolotów i do 1913 roku zbudowano około 500 samolotów pod oznaczeniem Rumpler 4 Taube w wersjach jedno i dwumiejscowych, produkcję prowadzono także w zakładach Gotha jako Le-2 i Le-3 Niezależnie od produkcji seryjnej samoloty były kopiowane przez konstruktorów amatorów między innymi jako Jeanin Stahltaube, Friedrich Etrich Taube, najczęściej z mniejszymi lub większymi zmianami konstrukcyjnymi. Stając się jednym z najbardziej popularnych samolotów okresu pionierskiego. Ocenia się iż zbudowano około 1000 samolotów Taube w tym samoloty budowane przez pasjonatów lotnictwa w okresie powojennym.

Porucznik Giulio Gavotti z lotnictwa Włoskiego podczas wojny Włoch z Turcją na terenie Libii zrzucił 1 listopada 1911 roku na okopy Tureckie cztery bomby dwukilogramowe. Było to pierwsze w historii bombardowanie wykonane za pomocą samolotu. Na Taube wykonano wiele przelotów sportowych między innymi Alfred Friedrich w dniach 5 - 20 września 1913 roku przeleciał trasę Berlin - Londyn - Berlin, następnie ten sam pilot jesienią 1913 roku wykonał przelot Berlin - Insterbury (713 km w ciągu jednego dnia). W 1912 roku Edvard Nitter myśląc o budowie niewidzialnego samolotu pokrył Taube przezroczystą folią (emailit) w miejsce płótna oraz zamontował tłumik na silniku dla obniżenia słyszalności, silnik słyszalny był z maksymalnej odległości 300 metrów. Poza lotnictwem Austrowęgierskim Taube używane były w lotnictwie Niemiec i Norwegii, pojedyncze samoloty używano w innych państwach

KONSTRUKCJA - drewniana kryta płótnem, obrys skrzydła w kształcie nasienia palmy Zanonia macrocarpa, podwozie stałe dwukołowe oraz płoza przeciwkapotażowa i płoza ogonowa

NAPĘD - silnik MC rzędowy sześciocylindrowy chłodzony wodą o mocy 100 kM


DANE TECHNICZNE


rozpiętość m 14,3
długość m 9,9
powierzchnia nośna m² 38,0
masa własna kg 650
masa całkowita kg 850
prędkość maksymalna km/h 100


Oprac. Jacek Waszczuk