Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Blohm und Voss Fg-227 Blohm und Voss Fg 227

Blohm und Voss Fg 227
- W 1941 roku Luftwaffe zamówiło opracowanie potężnej łodzi latającej do współpracy z Ubotami. Wytwórnia Bloch und Voss złożyła projekt BV-238 i dość szybko wygrał on rywalizację między projektami i został skierowany do realizacji. Ponieważ BV-238 miał być największą wśród współczesnych łodzią latającą postanowiono rozwiązać kilka najistotniejszych problemów na mniejszym modelu. Po konsultacjach z DVL (Niemiecki Instytut Lotnictwa) postanowiono zlecić pracę nad budową zmniejszonej wersji samolotu warsztatom Flugtechnische Fertigungsgemeinshaft w Pradze-Letany. Prace projektowe mieli wykonać studenci politechniki w Pradze jako prace dyplomową. Samolot Fg-227 miał być zmniejszona kopią w skali 1 do 3,75 do oryginału lecz realnie wielkość zmniejszenia wynosiła około 4. Z ramienia wytwórni Blochm und Voss prace nadzorował inż. Dypl. Ludwik Karch. Projekt zlecono w 1942 roku i w sierpniu tego roku projekt miał zostać skierowany do realizacji. Faktycznie prace posuwały się bardzo wolno. Budowa w której uczestniczyli robotnicy przymusowi przeciągały się. Występowały awarie, były podejrzenia o sabotaż. Jednym z problemów jakie miano przebadać na Fg-227 miał być kształt części podwodnej kadłuba ale też rozmieszczenie zbiorników paliwa w skrzydłach. Dlatego też w Fg-227 w skrzydłach rozmieszczono 50 komór w których można było umieszczać zmienne obciążenia. W październiku 1944 roku jedyny prototyp został oblatany (znaki rejestracyjne BQ-UZ) i w pierwszym locie po uzyskaniu wysokości 1000 metrów zgasły wszystkie silniki. Samolot bezpiecznie wylądował lotem szybowym. Powodem wyłączenia była wadliwie zaprojektowana instalacja paliwowa. Po przebudowie wykonał kolejne loty. Jedyny zbudowany projekt przetrwał do końca wojny i po przejęciu przez Brytyjczyków wykonał nad wyspami wiele lotów testowych, po których został złomowany. Realnie Fg-227 został oblatany po oblocie oryginału Bv-238 i nie przysłużył się w żaden sposób do opracowania pierwowzoru. Załogę samolotu stanowił pilot i technik pokładowy znajdujący się w tylnej części kadłuba.

KONSTRUKCJA - mieszana, do startu z lądu trójpodporowe podwozie odrzucane po starcie.

NAPĘD
- sześć silników dwucylindrowych dwusuwowych ILO F 12/400 o mocy po 16 kW


DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 15,25
długość m 11,98
wysokość m 3,54
powierzchnia nośna m2 24,24
masa własna kg 1250
masa całkowita 1640 kg


Oprac. Jacek Waszczuk