Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Blohm & Voss Bv 238 Blohm & Voss Bv 238

Blohm & Voss Bv-238
- łódź latająca, w końcu lat trzydziestych Lufthansa zamówiła potężną łódź latającą do lotów pasażerskich nad Atlantykiem Bv-222. Na początku lat czterdziestych kiedy trwały jeszcze prace nad Bv-222 Luftwaffe zamówiła dalekodystansową łódź latającą patrolową i do współpracy z „wilczymi stadami” jako następca łodzi BV-138. Zamówienie Luftwaffe spowodowało iż powstał jeszcze większy projekt Bv-238, rozpiętość ponad 60 metrów, masa całkowita około 80 ton, oznaczenie w prosty sposób miało nawiązywać do poprzednika. Ponieważ nie było odpowiednio mocnych silników, pozostawiono układ sześciosilnikowy. Konstruktorem prowadzącym był inż. R Vogt

Założenia dla nowej konstrukcji były dość wymagające

- zdolność do operowania na pełnym morzu
- silne uzbrojenie obronne zapewniające przetrwanie przy spotkaniu z samolotami przeciwnika
- duży zasięg i niezawodność
- możliwość samodzielnego działania z dala od własnej bazy
- Możliwość użycia jako maszyna transportowa oraz do przenoszenia bomb klasycznych i zdalnie sterowanych.

Kadłub podzielono pokładem na część górną i dolną. Na górze znajdowały się pomieszczenia załogi czyli, Kabina, łazienka, kuchnia, pokój do odpoczynku z czterema łóżkami do spania, podręczny magazynek części oraz warsztat naprawczy. Pokład dolny podzielony na cztery ładownie do przewozu ładunków. Dostęp do ładowni przez duże drzwi załadunkowe na dziobie kadłuba. Szczególnie intrygująca była opcja długotrwałego działania poza własną bazą. Spełnienie tej opcji wymagało innego podejścia do konstrukcji samolotu. Gondole silnikowe zostały tak zaprojektowane iż umożliwiały dostęp do silników z wnętrza skrzydła. Założono zbudowanie 26 łodzi Bv-238, każda z nich miała działać jako samolot współpracujący z wilczym stadem. Po locie patrolowym miała wodować w rejonie Ubootów. Tankowano paliwo z okrętu podwodnego, ewentualnie uzupełniano uzbrojenie w postaci taśm nabojowych i podwieszano bomby. Wykonywano niezbędne przeglądy i naprawy możliwe do wykonania we własnym zakresie oraz kolejny lot bojowy. Ponieważ przy konstruowaniu spotkano się z kilkoma problemami konstrukcyjnymi postanowiono iż do przetestowania rozwiązań zostanie zbudowany mniejszy model samoloty pod oznaczeniem FG-227 zmniejszono w stosunku 1:3,75 lecz realnie zmniejszenie wyniosło około 1:4. Samolot doświadczalny opracowany w okupowanej Pradze powstawał bardzo ślamazarnie i powstał po oblocie Bv-238, nie wspomógł w żaden sposób konstruktorów.

Jedyny zbudowany prototyp oblatał Helmuth „Wasa” Rodig 11 marca 1944. Największym problemem samolotu nie były kłopoty konstrukcyjne lecz oczekiwanie na odpowiednie silniki. Zaprojektowane silniki DB-603 były jeszcze jednostkami w trakcie opracowania. W 1944 roku zabudowano na samolocie silniki DB-603A o mocy po 1750 kM (zakładano moc silników po 1900 kM) Po lotach zakładowych przekazano maszyne do Luftwaffe do przeprowadzenie prób państwowych i skierowania maszyny do produkcji seryjnej. Lecz Połowa 1944 roku był to okres w którym potężna łódź latająca już była niepotrzebna i projekt bezterminowo wstrzymano, prototyp umieszczono na jeziorze Schaal koło Ratzeburga gdzie wiosną 1945 roku został wypatrzony przez myśliwce alianckie i zniszczony (zaatakowany przez P-51 Mustangi) Budowę kolejnych prototypów wstrzymano. Na deskach projektantów powstało kilka odmian samolotu, miedzy innymi pasażerska łódż latająca oraz lądowy samolot dalekiego zasięgu ze zmienionym kadłubem wyposażonym w wielokołowe chowane podwozie.

Jedyny zbudowany prototyp nie był uzbrojony, planowano silne uzbrojenie obronne składające się z 22 kaemów w ruchomych oraz zdalnie sterowanych wieżyczkach oraz opancerzenie stanowisk dziesięcioosobowej załogi

KONSTRUKCJA - metalowa, na skrzydłach lotki i klapy, pod skrzydłami dwa pływaki pomocnicze, składane podczas lotu

NAPĘD - sześć silników rzędowych dwunastocylindrowych chłodzonych cieczą Daimler Benz DB-603 o mocy po 1285 kW, śmigła trójłopatowe

UZBROJENIE
- w prototypie nie zamontowane, w kolejnych samolotach planowane 4 działka MG-151/20 kal. 20 mm w 2 wieżyczkach, 16 km MG-131 kal. 13 mm w 4 zdalnie sterowanych wieżyczkach, oraz 5000 kg bomba klasycznych i zdalnie sterowanych (maksymalnie 9250 kg bomb przy ograniczonym zasięgu) planowano użycie między innymi bomb zdalnie sterowanych Hs-293 lub BV-143


DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 60,17
długość m 43,36
wysokość m 13,40
powierzchnia nośna m2 362,9
masa własna kg 54 660
masa całkowita kg 69 910
masa maksymalna kg 79 895
prędkość maksymalna km/h 425
na wysokości m 6000
prędkość przelotowa km/h 320
pułap m 6000
zasięg km 3850
zasięg maksymalnie km 7850
czas lotu godz 30


Opracował: Jacek Waszczuk