Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Blohm & Voss BV 222 Blohm & Voss BV 222

Blohm & Voss Bv 222 Wiking
- łódź latająca, skonstruowana przez dr inż. Richarda Vogta i inż. Schuberta, łódź powstała na zamówienie Lufthansy do lotów przez Atlantyk z 24 pasażerami na miejscach siedzących lub 16 na miejscach sypialnych. Zakładano iż samolot będzie latał na trasie Berlin - Nowy Jork (ok. 7000 km) bez międzylądowań. W chwili wybuchu II wojny program został przejęty przez Luftwaffe, będące w budowie prototypy przebudowano na samoloty transportowe. Przy czym pierwszy prototyp oblatano jeszcze bez uzbrojenia, został on oblatany 7 września 1940 roku (pilot Helmut Radig), był to samolot mający być seryjną wersją BV-222A do przewozu 76 żołnierzy. Następnie zbudowano 5 maszyn w wersji BV-222B do przewozu 110 żołnierzy lub 72 rannych na noszach, używane były głównie do zaopatrywania Africa Korps. W 1945 roku powstała ostatnia wersja BV-222C. Łącznie zbudowano 13 egzemplarzy wszystkich wersji. 10 lipca 1941 roku wykonano pierwszy lot transportowy z Hamburga do Kirkenes nad Morzem Barentsa. 7 samolotów latało na stałe z zaopatrzeniem dla Afrika Korps na trasie Ateny -Tunis, do zakończenia walk w Afryce przewiozły 2000 ton ładunków i około 22500 żołnierzy. Po upadku Afrika Korps latem 1943 roku samoloty przebudowano na wersje patrolową, na pokładzie zainstalowano między innymi radar FuG-200 Hohentwiel. Po przebudowie trafiły do patrolowania Atlantyku, powstał eskadra Aufklarungsstaffel See 222 grupująca te samoloty. Podczas lotów patrolowych BV-222 nie wyróżniły się szczególnymi sukcesami. Wojnę przetrwało 5 maszyn z czego trzy przejęli alianci. Załogę samolotu w zależności od wersji stanowiło 10 - 14 osób. Na bazie BV-222 powstał poprawiony, powiększony samolot BV-238

KONSTRUKCJA - metalowa kryta blachą duralową, kadłub dwupokładowy, by zabezpieczyć samolot przed zatopieniem podczas wodowania część podwodna otrzymał podwójne dno, na skrzydłach lotki i klapy wychylane elektrycznie, pod skrzydłami dwa pływaki chowane w locie. W skrzydłach umieszczono specjalne kanały umożliwiające dostęp mechanikowi do silnika podczas lotu oraz o stanowiska strzeleckiego na płacie


NAPĘD


WERSJA BV-222A - 6 silników gwiazdowych BMW 323 Bramo Fafnir z wtryskiem wody z metanolem zwiększającym krótkotrwale moc do 1200 kM

WERSJA BV-222C
- silniki wysokoprężne rzędowe sześciocylindrowe chłodzone cieczą Junkers Jumo 207C lub D o mocy po 735 kW, śmigła trójłopatowe


UZBROJENIE

WERSJA BV-222A - trzy wieżyczki w każdej działko MG-131/20 kal. 20 mm, dodatkowo ruchomy kaem MG-131 kal. 13 mm oraz w tyle kadłuba dwa stanowiska w każdym zdwojony kaem MG-81Z kal. 7,9 mm

WERSJA BV-222B - 3 do 6 kaemów w wieżyczkach na kadłubie i 5 ruchomych kaemów w kadłubie

WERSJA BV-222C - 3 działka MG-151/20 kal. 20 mm w 3 wieżyczkach (jedna na kadłubie i po jednej na każdym płacie), 5 ruchomych kaemów MG-131 kal. 13 mm w 5 stanowiskach w kadłubie



DANE TECHNICZNE
- WERSJA BV-222A / BV-222B/ BV-222C

rozpiętość m 46,0/ 46,0/ 46,00
długość m 36,50/ 36,0/ 36,58
wysokość m 10,90/ 10,90/ 10,90
powierzchnia nośna m² 255,0 /255,0/255,0
masa własna kg 25 900/ 27 000/ 30 660
masa całkowita kg 45 300/ 45 000/ 52 000
prędkość maksymalna km/h 345 / 345/ 390
na wysokości m 0/ - / 5000
prędkość przelotowa km/h 278/ -/ 345
prędkość ekonomiczna km/h 257/ -/ 245
wznoszenie m/sek - / - / 2,4
pułap m 6500 / 5000/ 7300
zasięg km 7450/ 7400/ 6100


Oprac. Jacek Waszczuk