Kugisho MXY7 Ohka Model 22 Kugisho MXY7 Ohka Model 22

Yokosuka MXY7 Ohka (Ohka – kwiat wiśni) - japoński samolot, pocisk samobójczy, wyposażony w silnik rakietowy. W 1944 roku miażdżąca przewaga amerykańskiego lotnictwa i marynarki wymagała podjęcia wszelkich możliwych środków do powstrzymania natarcia. Wiceadmirał Takijiro Ohnishi zaproponował zorganizowanie specjalnych jednostek szturmowych złożonych z pilotów samobójczych KAMIKADZE. Pierwszą jednostkę zaczęto formować 1 października 1944 roku, podczas amerykańskiego desantu na Okinawę (operacja ICEBERG). Pierwsze ataki wykonywano na klasycznych samolotach bojowych w sierpniu 1944 roku został skierowany do realizacji w Dai-Ichi Kaigun Koku Gijitsusho (I-szy Arsenał Lotniczy Marynarki) w Yokosuka zwany tez Kugisho program opracowania samolotu samobójczego. Otrzymał oficjalne oznaczenie Morski Doświadczalny Samolot Szturmowy Ohka (MXY-7), powstał na zamówienie Lotnictwa Marynarki, wyposażony był w silnik rakietowy. Do rejonu walk dostarczany miał być przez dwusilnikowy samolot bombowy MITSUBISHI G4M BETTY, zrzucany kilka kilometrów od celu ataku, podczas swobodnego lotu szybowego pilot włączał silnik rakietowy przyspieszający samolot pocisk do prędkości uniemożliwiającej przeciwdziałanie klasycznych myśliwców a niewielka powierzchnia czołowa pocisku i duża prędkość lotu utrudniała trafienie przez artylerię przeciwlotniczą. Podczas projektowania założono iż konstrukcja samolotu ma być maksymalnie uproszczona tak by przy produkcji mogli być wykorzystane osoby niewykwalifikowane. Konstrukcja miała zawierać jak najmniej deficytowych materiałów (duraluminium, stali szlachetnych itp.)

Pierwszy prototypowy samolot wykonał bezsilnikowy lot już 23 października 1944 roku. Pierwszy lot silnikowy wykonano w następnym miesiącu. Podczas prób uzyskano prędkość maksymalną lotu poziomego 648 km/h, prędkość maksymalną nurkowania bez silnika 462 km/h. W tym czasie opracowano klasyczny sposób ataku, Ohka zrzucana z samolotu nosiciela opadała swobodnie pod kątem około 5° do nabranie prędkości przelotowej uruchamiano silniki podskrzydłowe. Nad celem samolot wchodził w głębokie nurkowanie uruchamiając w tym czasie silniki kadłubowe. Samolot wszedł do produkcji jako Ohka model 11. Największy japoński lotniskowiec „Shinano” wiozący pięćdziesiąt samolotów na Filipiny został zatopiony w dziewiczym rejsie przez amerykański okręt podwodny w związku z tym pierwsze użynie pocisków nastąpiło dopiero w 1945 roku. 12 kwietnia 1945 podczas operacji KIKUSUI 2, do ataku wystartowało 9 pocisków Ohka. Już podczas tego lotu piloci odnieśli sukces zatapiając amerykański niszczyciel „Mannert L. Abele”. W okresie od kwietnia do czerwca 1945 roku użyto 74 pociski w efekcie zatopiono lub poważnie uszkodzono 3 niszczyciele oraz lżej uszkodzono kilka mniejszych okrętów i statków. Zdarzały się sytuacje gdy zbliżający się do amerykańskiej floty bombowiec nosiciel był zestrzeliwany przez amerykańskie myśliwce zanim zdążył odrzucić pociski Ohka. W ten sposób zginęła ponad połowa pilotów samobójczych. Amerykanie nadali samolotom nazwę Baka (po japońsku oznacza głupiec, błazen). Równocześnie z produkcja samolotów bojowych opracowano szybowiec szkolny do przeszkalania nowych pilotów w miejsce ładunku wybuchowego posiadał balast w postaci zbiornika z wodą. W końcowym okresie produkcji powstało wiele modyfikacji między innymi samolot wyposażony w inne silniki, silnik rakietowy, powstała także wersja bezzałogowa zdalnie sterowana oraz wersja myśliwska z silnikiem turboodrzutowym. Łączna produkcja zamknęła się liczbą 854 samolotów wszystkich wersji.

KONSTRUKCJA mieszana kadłub półskorupowy duralowy kryty blacha duralową, skrzydła drewniane kryte sklejką

NAPĘD w tyle kadłuba trzy silniki rakietowe na stały materiał pędny Typ 4-1 Model 20 o łącznym ciągu 800 kG, w niektórych samolotach podwieszano pod skrzydłami dwa dodatkowe silniki rakietowe Typ 4-1 o łącznym ciągu 540 kG

UZBROJENIE WERSJA Ohka Model 11 1200 kg ładunku wybuchowego

DANE TECHNICZNE Ohka Model 11

Rozpiętość m 5,12
Długość m 6,07
Wysokość m 1,15
Powierzchnia nośna m˛ 6,00
Masa własna kg 1440
Masa maksymalna kg 2140
Prędkość maksymalna km/h 648
Prędkość przelotowa km/h 462
Prędkość nurkowania km/h 995
Pułap m 8250
Zasięg km 37


Oprac. Jacek Waszczuk