Mitsubishi 1MT1N Mitsubishi 1MT1N

Mitsubishi 1MT1N - po I wojnie światowej Japończycy postanowili dołączyć do grona najsilniejszych militarnie państw i rozbudować swoją flotę i lotnictwo. Nawiązano kontakt z brytyjskimi zakładami Sopwith i na początku lat dwudziestych XX wieku z Sopwith delegowano zespół konstruktorów pod kierunkiem inz Herberta Smitha by w zakładach Mitsubishi zaprojektował on samoloty mające w przyszłości wejść na wyposażenie lotniskowców japońskich. W ten sposób miały powstać projekty samolotów myśliwskiego, rozpoznawczego i bombowo torpedowego. Przyszły samolot torpedowy miał wtłoczyć się w szereg wymagań opracowanych przez marynarkę. Założono miedzy innymi maksymalne wymiary samolotu, limitowane wielkością wind na lotniskowcach. Przy czym niewielka moc dostępnego silnika i dość krótki pokład startowy wymuszał zastosowanie dość dużej powierzchni nośnej by spełnić założone wymagania.

W taki sposób powstał jedyny na świecie trójpłatowy, pokładowy samolot bombowo torpedowy. Głównym konstruktorem był Brytyjczyk Smith. W ciagu roku zaprojektowano i zbudowano samolot, 9 sierpnia 1922 roku prototyp został oblatany przez Brytyjczyka Williama Jordana. Po lotach fabrycznych dwa prototypy zostały oddane do zaakceptowania przez lotnictwo morskie. Ponieważ był to pierwszy samolot torpedowy w Japonii nie było żadnych doświadczeń na temat tego typu maszyn. Dlatego mimo iż samolot nie był zachwycający lotnictwo morskie zamówiło serię samolotów.

Po zaokrętowaniu prototypów na lotniskowcu Hosho okazało się iż maszyna jest pomyłką. Trudna obsługa, przeciętne osiągi a przy tym załoga składająca się wyłącznie z pilota to były podstawowe wady. Pilot musiał zajmować się pilotowaniem prowadzić nawigację, wypatrywać celu a po ataku znaleźć drogę na własny lotniskowiec. Stanowczo za dużo na jednego członka załogi. Tym bardziej przy ówczesnym rozwoju radionawigacji. Dlatego też produkcja została zakończona po zbudowaniu 20 egzemplarzy i żaden z nich nie wszedł do normalnego użytkowania na lotniskowcu. Zbudowane samoloty trafiły do próbnej eksploatacji do dwóch eskadr torpedowych bazujacych na lądzie ale już w 1924 roku zostały wycofane z użycia i złomowane

KONSTRUKCJA drewniana kryta płótnem. Podwozie stałe dwukołowe oraz płoza ogonowa

NAPĘD silnik rzędowy, dwunastocylindrowy Napier Lion o mocy 336 kW

UZBROJENIE 18 calowa (457 mm) torpeda lub 800 kg bomb.

DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 13,26
Długość m 9,78
Wysokość m 4,46
Powierzchnia nośna m2 43
Masa własna kg 1370
Masa całkowita kg 2500
Prędkość maksymalna km/h 209
Pułap m 6000


Opracował: Jacek Waszczuk