Kawanishi H8K Emily

Kawanishi H8K Emily, Seiku (Seiku-czyste niebo, w kodzie aliantów Emily)
- wodnosamolot rozpoznawczy Japońskiej marynarki typ 2. W 1938 roku opracowano wymagania 13 – Shi na łódź latającą, patrolową, bombową i transportową. W stosunku do wymagań 9 - Shi z 1934 roku według których powstała wcześniejsza łódź Kasanishi H6K wymaganie znacznie podwyższono w tym zasięg o 50%. Mając za wzór niezłą łódź latająca opracowano najlepszy samolot w swojej klasie. Przewyższający pod tym względem wszystkie współczesne jej konstrukcję między innymi amerykańską Catalinę, brytyjską Short Sunderland czy niemiecką łódź Do-24.

Prace projektowe prowadzono pod kierunkiem Yoshio Hashiguchi i Shizuo Kikahura. Kierunkiem w jakim szlim konstruktorzy było zbudowanie samolot o możliwie jak najczystszej aerodynamicznie linii. Dlatego zaprojektowano spód kadłuba z dwoma niewielkimi redanami w miejsce jednego dużego, zaprojektowano też pływaki podskrzydłowe wciągane po starcie w skrzydła lecz rozwiązanie to jako zbyt ciężkie i skomplikowane ustąpiło miejsca klasycznym umocowanym na stałe pływakom. O jakości samolotu świadczyły między innymi protektorowane zbiorniki paliwa wyłożone masą samozasklepiającą. Opancerzono miejsca załogi oraz zastosowano dość mocne uzbrojenie defensywne.

Prototyp oblatano w końcu 1940 roku z silnikami o mocy po 1530 kM. Po próbach w 1941 roku okazało suię że należy poprawić zachowanie łodzi na wodzie i poprawić stateczność kierunkową. Po zmianach w konstrukcji kadłuba oraz powiększeniu statecznika pionowego w 1941 roku wchodzi do produkcji pod pełnym oznaczeniem H8K1 Typ 2 Model 11. Pierwszą operacją bojową w marcu 1942 była próba nocnego zaatakowania wyspy Oahu na Hawajach. Miejscem startu były wyspy Marshalla, odległość do celu 3700 km, lot w obie strony wymagał międzytankowania co miały zabezpieczyć okręty podwodne lecz pogoda pokrzyżowała plany.

Po opracowaniu mocniejszej wersji silników powstaje wersja H8K2 model 12, wyposażonej między innymi w radar. Przyrost mocy umożliwił wzrost prędkości maksymalnej, na bazie tej odmiany powstaje wersja transportowa, o zredukowanym uzbrojeniu defensywnym oraz wyposażeniu kadłuba do przewozu ładunków lub ludzi, odmiana transportowa H8K-2L model 32 Seiku umożliwia przewóz 64 wyposażonych żołnierzy lub odpowiedni ładunek. Na podstawie tego modelu opracowano także wersję do przewozu pasażerów 24 osób w komfortowych warunkach. H8K-3 model 22 wersja eksperymentalna wyposażona w chowane w locie pływaki podskrzydłowe oraz chowaną górną wieżyczkę strzelecką, lecz rozwiązanie jako zbyt ciężkie i skomplikowane nie zostało przyjęte do użytku. Próbowano jeszcze zwiększyć osiągi zabudowując do modelu H8K-3 mocniejsze silniki nowa odmiana H8K-4 model 23 również nie weszła do produkcji. Łącznie zbudowano około 170 łodzi wszystkich wersji.

Wojnę przetrwało kilka samolotów, jeden zachowano w Tokio

KONSTRUKCJA - metalowa kryta blachą, na skrzydłach lotki i klapy, pod skrzydłami dwa pływaki, podwozie trójkołowe chowane w locie

NAPĘD

WERSJA H8K-1 - cztery silniki dwugwiazdowe czternastocylindrowe Mitsubishi MK4A Kasei 11 o mocy po 1530 kM, śmigła czterołopatowe

WERSJA H8K-2 - silniki gwiazdowe Mitsubishi Kasei 22 o mocy po 1825 kM, śmigła czterołopatowe

UZBROJENIE

WERSJA H8K-1 - 2 ruchome działka Typ 99 kal. 20 mm, 4 ruchome kaemy Typ 97 kal. 7,7 mm, 1600 kg bomb lub 2 torpedy po 800 kg. W kadłubie znajdowało się kilka otworów w których można było umieszczać przenośna kaemy obsługiwane przez załogę

WERSJA H8K-2 - w 5 stanowiskach strzeleckich 5 ruchomych działek Typ 99 kal. 20 mm, 2-4 ruchome kaemy Typ 97 kal. 7,7 mm, 2000 kg bomb lub 16 bomb głębinowych po 60 kg lub 2 torpedy Typ 91 po 800 kg

WERSJA H8K-2L - ruchome działko Typ 99 kal. 20 mm, ruchomy kaem Typ 2 kal. 13 mm


DANE TECHNICZNE
- WERSJA H8K1 / H8K2 / H8K3

rozpiętość m 38,00 / 38,00 / 38,00
długość m 28,15 / 28,15 / 28,1
wysokość m 9,15 / 9,15/ -
powierzchnia nośna m2 160 / 160 / 162
masa własna kg 15500 / 18380 / 18570
masa całkowita kg 24500/ - / -
maksymalna kg 31000 / 32500 / 32500
prędkość maksymalna km/h 432 / 467 / 470
na wysokości m 5000 / 5000/ -
prędkość przelotowa km/h 296 / 296/ -
wznoszenie na m 4000 / 4000/ -
min,sek 7,56 / 7,56/ -
pułap m 8766 / 8770/ -
zasięg km 4000 / 5000 / 4700
zasięg maksymalnie km 7155 / 7150/ -


Oprac. Jacek Waszczuk