
Kawanishi H6K Mavis - w 1933r. pod kierunkiem Y. Hashiguchi oraz S. Kikahura rozpoczęto prace nad projektem czterosilnikowej łodzi latającej dalekiego zasięgu oznaczonej Kawanishi H6K. Pierwszy prototyp został oblatany w lipcu 1936r. Wykazywał dobrą stateczność w powietrzu i na wodzie, zatem szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej.
Wersje i odmiany:
-
H6K1 - pierwsza wersja seryjna z 1936r. Zbudowano 4 egzemplarze. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe Nakajima Hikari 2 o mocy 620 kW (840 KM) każdy zmienione później na Mitsubishi Kinsei 43 o mocy 735 kW (1000 KM) każdy. Samolot był uzbrojony w 3 ruchome k.m. kal. 7,7 mm, mógł przenosić bomby o masie 1000 kg lub 2 torpedy. Ciekawostką było zastosowanie elektrycznie napędzanej wieżyczki grzbietowej- po raz pierwszy w samolocie japońskiej konstrukcji.
-
H6K2 - wersja z 1938r., zbudowana w serii 10 egzemplarzy. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe Mitsubishi Kinsei 43 o mocy 735 kW (1000 KM) każdy.
-
H6K2-L - transportowa łódź latająca z 1939r., zabierała 18 żołnierzy. Zbudowano 20 egzemplarzy.
-
H6K3 - łódź latająca z 1939r., przystosowana do potrzeb sztabów.
-
H6K4 - łódź latająca dalekiego rozpoznania z 1939r., zbudowana w serii 127 egzemplarzy. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe Mitsubishi Kinsei 43 o mocy 735 kW (1000 KM) każdy. Samolot był uzbrojony w 1 ruchome działko kal. 20 mm w wieżyczce ogonowej oraz 4 ruchome k.m. kal. 7,7 mm. W odróżnieniu od wersji H6K2 grzbietową wieżyczkę strzelecką zastąpiono 2 stanowiskami w kadłubie. Samolot zabierał bomby o masie 1000 kg lub 2 torpedy
-
H6K4-L - transportowa łódź latająca z 1942r. zbudowana w serii 20 egzemplarzy. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe Mitsubishi Kinsei 46 o mocy 684 kW (930 KM) każdy
-
H6K5 - łódź latająca dalekiego rozpoznania z 1941r., zbudowana w serii 36 egzemplarzy. Napęd stanowiły 4 silniki gwiazdowe 14-cylindrowe Mitsubishi Kinsei 53 o mocy 957 kW (1300 KM) każdy. Uzbrojenie: 1 ruchome działko kal. 20 mm, 4 ruchome k.m. kal. 7,7 mm, bomby o masie 1000 kg lub 2 torpedy.
Samoloty Kawanishi H6K należały do najbardziej udanych japońskich łodzi latających. Wykorzystywano je nie tylko do patrolowania, ale także do ataków bombowo-torpedowych, zwłaszcza w rejonie Wysp Salomona i Indii Holenderskich. Wadą samolotu był brak opancerzenia i samouszczelniających się zbiorników paliwa. Łącznie zbudowano 215 egzemplarzy.
Innym oznaczeniem tego samolotu było: "Łódź Latająca Marynarki Typ 97". Alianci nadali mu nazwę kodową "Mavis".
Konstrukcja: całkowicie metalowa łódź latająca, czterosilnikowy górnopłat zastrzałowy typu "parasol" z podwójnym usterzeniem pionowym. Załoga 9 osób. Napęd - jw.
Uzbrojenie: jw.
Dane techniczne (H6K4):
Rozpiętość |
40 m |
Długość |
25,52 m |
Wysokość |
6,27 m |
Powierzchnia nośna |
170 m2 |
Masa własna |
11 707 kg |
Masa całkowita |
25 000 kg |
Prędkość maksymalna |
342 km/h |
Pułap |
9610 m |
Zasięg |
6080 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec