Letov Š-10

Letov Š-10 - na początku lat 20 XX wieku podstawowym samolotem szkolnym czechosłowackiego lotnictwa były niemieckie samoloty Hansa-Brandenburg B. I, przejęte po upadku Austro-Węgier. Miały one dobrą opinię, niestety po podpisaniu traktatu wersalskiego zakupy sprzętu wojskowego w Niemczech stały się niemożliwe. W 1922r. wytwórnia Letov rozpoczęła zatem produkcję kopii tych samolotów pod oznaczeniem Letov Š-10. W latach 1922-23 zbudowano 51 samolotów, używanych przez wiele lat do szkolenia podstawowego pilotów. Ze względu na stale zaolejony silnik , podobnie jak samoloty Aero Ae-01, były żartobliwie nazywane "sardinka" lub "sardel".

Konstrukcja: całkowicie drewniany, jednosilnikowy, dwumiejscowy dwupłat. Podwozie dwukołowe stałe. Napęd stanowiła czechosłowacka kopia silnika Mercedes D-I o mocy 74 kW - B&D "Blesk".

Dane techniczne:

Rozpiętość

12,3 m

Długość

8,4 m

Powierzchnia nośna

36,52 m2

Masa własna

668 kg

Prędkość maksymalna

130 km/h

Pułap

3500 m

Zasięg

400 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec