Aero L-59 Albatros Aero L-59 Albatros

 

Aero L-59 Albatros - na początku lat 80, gdy na wyposażenie sił lotniczych zaczęły wchodzić samoloty MiG-29 i Su-27 rozpoczęto prace nad unowocześnieniem szeroko używanego samolotu szkolno-bojowego Aero L-39 "Albatros". Nowy samolot, opracowywany na podstawie wersji L-39ZO, otrzymał początkowo oznaczenie L-39MS, które wkrótce zmieniono na Aero L-59 "Albatros". Od poprzednika różnił się zastosowaniem silnika Iwczenko-Progress DV-2 o ciągu 2158 daN, unowocześnioną awioniką i całkowicie przeprojektowaną kabiną załogi. Prototyp został oblatany w 1989r., a już rok później pierwsze samoloty seryjne trafiły do czechosłowackich eskadr.


Wersje:

  • L-59E - wersja przeznaczona dla Egiptu, powstało 48 egzemplarzy

  • L-59T - wersja przeznaczona dla Tunezji, zbudowano 12 samolotów

Od samolotów przeznaczonych dla Czechosłowacji różniły się one głównie awioniką opracowaną we współpracy z firmami amerykańskimi. Dalsze prace nad AERO L-59 doprowadziły do powstania samolotu Aero L-159, który ma jednomiejscową kabinę, amerykańską awionikę i amerykański silnik Allied Signal/ITEC F124-GA-100 o ciągu 2802 daN.


Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat, skrzydła trapezowe o niewielkim skosie, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Napęd stanowi silnik Iwczenko-Progress DV-2 o ciągu 2158 daN.


Uzbrojenie: 1 działko Gš-23 zamontowane pod kadłubem. Samolot może przenosić różne zestawy uzbrojenia na zaczepach pod skrzydłami.


Dane techniczne:

Rozpiętość

9,34 m

Długość

12,20 m

Wysokość

4,78 m

Masa własna

4030 kg

Masa całkowita

7000 kg

Prędkość maksymalna

870 km/h

Pułap

12200 m




Opracował: Paweł Szczepaniec