Aero L-39 - na Santa Rosa Airshow w USA Aero L-39 - na Santa Rosa Airshow w USA

Aero L-39 Albatros - samolot szkolno-treningowy  jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji czechosłowackich. Pierwszy lot prototypu odbył się w listopadzie 1968r., oblotu dokonał inż. Rudolf Duchon. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1971r. W 1974r. samolot ten zastąpił w armii czechosłowackiej samolot Aero L-29 "Delfin". Produkowany również dla ZSRR, Bułgarii, Węgier, NRD, Afganistanu, Libii, Iraku, Rumunii, Kuby, Wietnamu, Syrii, Etiopii i Jemenu Południowego. Łączną produkcję do 1992r. szacuje się na ponad 2000 egzemplarzy. W 1991r. po wycofaniu wojsk rosyjskich z Czeczenii prawdopodobnie aż 111 samolotów tego typu dostały się w ręce powstańców. Wszystkie zostały zniszczone na ziemi w 1994r. podczas I wojny czeczeńskiej przez lotnictwo rosyjskie.


Rozwinięciem konstrukcji L-39 są samoloty:

  • Aero L-59 "Albatros" z silnikiem Iwczenko-Progress DV-2 o ciągu 2158 daN.

  • Aero L-159, który ma jednomiejscową kabinę, amerykańską awionikę i amerykański silnik Allied Signal/ITEC F124-GA-100 o ciągu 2802 daN.

  • Albatros L-139 2000 - odmiana rozwojowa z 1993r. z amerykańskim silnikiem Allied Signal TFE 731-4-IT o ciągu 1815 daN, wyposażona w amerykańską awionikę


Odmiany:

  • L-39C Albatros - samolot szkolno-treningowy z 1974r.; używany przez lotnictwo Bułgarii, Czechosłowacji, NRD, Węgier, ZSRR oraz Afganistanu, wyposażony w turbinowy silnik odrzutowy AI-25TL o ciągu 1687 daN (1720 kG); 2 k.m. 12,7 mm, bomby i pociski rakietowe o masie 1000 kg na dwóch węzłach podskrzydłowych.

  • L-39MS Albatros - samolot szkolno-treningowy z 1982r.; odmiana seryjna z silnikiem DV-2.

  • L-39V Albatros - samolot do holowania celów powietrznych z 1973r.; produkowany dla lotnictwa Czechosłowacji i NRD. Zbudowano serię 8 egzemplarzy.

  • L-39ZA Albatros - lekki samolot szturmowy z 1979r. Uzbrojony w 1 działko 23 mm, 64 niekierowane pociski rakietowe lub kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze lub bomby bądź zasobniki strzeleckie (z k.m. 7,62 mm lub 12,7 mm) i rozpoznawcze ( z urządzeniem fotograficznym) o łącznej masie 1500 kg podwieszone na czterech węzłach podskrzydłowych.

  • L-39ZO Albatros - samolot szkolno-treningowy z 1976r. ze wzmocnionym uzbrojeniem, produkowany również dla lotnictwa Iraku i Libii. Turbinowy silnik odrzutowy AI-25TL o ciągu 1687 daN (1720 kG). Uzbrojony w niekierowane pociski rakietowe, kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, bomby o łącznej masie 1500 kg, podwieszone na czterech węzłach podskrzydłowych.

 

Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat, skrzydła trapezowe o niewielkim skosie, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Turbinowy silnik odrzutowy AI-25TL o ciągu 1687 daN (1720 kG).

 


Dane techniczne:

Rozpiętość

9,46 m

Długość

12,32 m

Wysokość

4,72 m

Powierzchnia nośna

18,8 m2

Masa własna

3320 kg

Masa całkowita

4600 kg

Prędkość maksymalna

700 km/h

Pułap

7000 m

Zasięg

910 km



 Opracował: Paweł Szczepaniec