Producent / Kraj: VFW / Niemcy

 

Model: VAK 191

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Prototyp samolotu myśliwskiego, startującego pionowo (oblatany w 1970 r.). Decyzje o rozpoczęciu prac nad tym modelem podjęło w 1960 r. dowództwo Bundeswehry. Trzy projekty oparte były na niedostatecznie dopracowanych założeniach technicznych i operacyjnych. Zbudowano 3 egzemplarze VAK 191 które były zdolne do lotu do połowy lat 70.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  MAN Rolls-Royce RB 193
Maksymalna moc  53,4 kN
Zastosowanie  Samolot myśliwski
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 6,18 m
Długość  14,72 m 
Wysokość  4,30 m
Masy  
Masa własna
 5 560 kg
Maksymalna masa startowa  9 000 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  1 100 km/h
Zasięg  400 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}