Producent / Kraj: Junkers & Co. Warmwasser-ApparatefabrikZSRR

 

Model: Junkers T 21

 

 

 

t21 DMJ 0303 18 001E 

 

 

 

1. Opis - niewielki niemiecki samolot rozpoznawczy stworzony w wytwórni lotniczej Junkers od 1923 roku, a od 1924 roku na licencji w ZSRR pod oznaczeniem Ju 21, a następnie H 21. Model T 21 był dwumiejscowym górnopłatem, następcą modelu T 19. Pierwszy lot odbył się 12 lipca 1923 w siedzibie firmy, w Dessau, Niemcy. Pierwotnie wyposażono go w silnik BMW IIIa o mocy 136 kW. Wytwarzano go w Rosji Radzieckiej w nieco zmienionej wersji "Ju 21". W 1923 roku zmontowano dwa pierwsze egzemplarze w niemieckiej wytwórni Junkersa (nosiły numery 354 i 355) i natychmiast przewieziono do Rosji.

 

1.1. Konstrukcja - niewielki,metalowy samolot rozpoznawczy

 

1.2. Wyposażenie

        Silnik: BMW IIIa 136 kW (185 KM)

 

 

 

 

 

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW IIIa
Maksymalna moc  136 kW (185 KM)
Typ  rozpoznawczy
Rok produkcji 1923
Data oblotu 12 czerwca 1923
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,77 m
Długość  7,3 m
Wysokość  2,5 m
Masy  
Masa startowa 990 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Załoga  2
Użytkownicy ZSRR

 

 


źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}