Handley Page V/1500

Handley Page V/1500
- ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu, załoga 5-6 osób. Podczas I wojny światowej dopiero klarowały się metody użycia lotnictwa bojowego. Po obu stronach frontu powstały jednostki ciężkich samolotów bombowych. W Niemczech były to samoloty serii „G” (G od Gross czyli wielki) w Wielkiej Brytanii samolot Handley Page O/400. W tym samym czasie niemieckie sterowce Zeppelin nowych serii zapewniały znacznie lepsze osiągi (zasięg i udźwig bomb)

Ponieważ sterowce były dużo bardziej podatne na środki obrony przeciwlotniczej, postanowiono opracować jeszcze większe samoloty bombowe. Osiągami porównywalne ze sterowcami. Zaletą tego rozwiązania było choćby to iż za cenę jednego nowoczesnego sterowca można było kupić kilkadziesiąt ciężkich bombowców.

W Niemczech odpowiedzią było opracowanie najcięższych bombowców serii „R” między innymi Zeppelin R-IV na Wyspach Brytyjskich też dostrzeżono potrzebę posiadania bombowca zdolnego zadać cios w przemysłowe serce Niemiec. Na bazie mniejszego Handley Page HP-12 O/400, opracowano znacznie większy i cięższy samolot V/1500. Literka „V” od Victory. W stosunku do pierwowzoru zwiększono rozpiętość a jako napęd zamiast dwóch silników zastosowano cztery ustawione w dwóch tandemach. Prototyp zbudowany w maju 1918 roku był wszechstronnie badany. Lecz w czerwcu nastąpiła katastrofa. Samolot miał wypadek, został kompletnie rozbity a cała załoga zginęła. Po dokładnym przebadaniu projektu i wniesieniu poprawek rozpoczęto budowę kolejnych maszyn. Ostatecznie samolot zyskał akceptację i zlecono wyprodukowanie 255 ciężkich bombowców V/1500. Pierwsze trzy zbudowane samoloty trafiły do 66 Dywizjonu Bombowego, nie zdążyły wykonać żadnego lotu bojowego o zakończyła się pierwsza wojna światowa. Zakończenie działań wojennych spowodowało iż wycofano też kontrakt na produkcję seryjną w efekcie zbudowano jedynie 32 samoloty. Maszyny miały okazję się wykazać bojowo w 1920 roku gdy bombardowały miejsca stacjonowania buntowniczych plemion w Afganistanie. Efekty były nad wyraz zadowalające ponieważ loty bez jakiegokolwiek przeciwdziałania przeciwnika bardziej przypominały ćwiczenia niż wojnę.

Po wojnie próbowano przebudować bombowiec na samolot pasażerski, ustawiono w kabinie 41 miejsc dla pasażerów. V1500 w tej roli też zbytnio się nie zasłużył i zapadł w zapomnienie. By wykazać się na wojnie powstał zbyt późno

KONSTRUKCJA - drewniana kratownicowa, kadłub częściowo kryty sklejką a całość oklejona płótnem. Skrzydła drewniane kryte płótnem wyposażone w lotki, składane do tyłu do hangarowania. Podwozie stałe czterokołowe z płozą ogonową

UZBROJENIE - na przodzie i w tyle kadłuba stanowiska strzeleckie wyposażone w pojedynczy lub zdwojone kaemy oraz jeden przenośny kaem strzelający do góry lub w dół przez otwierane wzierniki w kadłubie, wszystkie kaemy Lewis kal. 7,7 mm. 3500 kg bomb

NAPĘD - cztery silniki rzędowe dwunastocylindrowe chłodzone wodą Rolls Royce Eagle VIII o mocy po 380 kM w dwóch tandemach. Śmigła drewniane dwułopatowe, dwa ciągnące i dwa pchające


DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 38,41
długość m 19,51
wysokość m 7,6
powierzchnia nośna m2 279
masa własna kg 6800
masa całkowita kg 13 600
prędkość maksymalna km/h 160
prędkość przelotowa km/h 145
wznoszenie na m 2000
min,sek 10,00
pułap praktyczny m 3000
zasięg maksymalny km 2090


Oprac. Jacek Waszczuk