Fairey Fox Fairey Fox

 

Fairey Fox - Jednosilnikowy lekki samolot bombowy, dwupłat (oblatany 3.01.1925 r.). W 1926 r. wszedł do służby Royal Air Force, a w 1932 r., jako produkcja licencyjna, także w belgiskich siłach powietrznych. Zmontowano około 280 egzamplarzy wszystkich wersji.Maszyny te nie odegrały jednak żadnej roli podczas II wojny światowej

 

Wersje rozwojowe:
- ”Fox” Mk.IA- wersja wyposażona w silnik Rolls-Royce ”Kestrel” (Rolls-Royce F.XI). Pierwszy egzemplarz został oblatany 29.08.1927 r. W grudniu 1928 r. zastosowano silnik w nowej wersji- Rolls-Royce F.XIA,
- ”Fox” Mk.IIM- posiadała silnik Rolls-Royce ”Kestrel IB” oraz metalową konstrukcję z pokryciem płóciennym. Prototyp oblatano 25.10.1929 r. Dostarczany do stycznia 1932 r. dla lotnictwa wojskowego Belgii, 12 egz. zbudowano w Wielkiej Brytanii, dalsze 31 egz powstało na licencji w belgijskiej filii Fairey Avions (produkowane od 1933 r.),
- ”Fox” Mk.III- dwumiejscowy samolot myśliwsko-rozpoznawczy, uzbrojony w 2 stałe karabiny maszynowe pilota FN-Browning kal. 7,62-mm. W Belgii zbudowano 12 (wg innych źródeł-13) egz.,
- ”Fox” Mk.III Trainer- dwumiejscowa wersja treningowa napędzana silnikiem Armstrong Siddeley ”Serval”. Wariant ”Fox” Mk.IIIS, zbudowany w 1934 r., posiadał silnik ”Kestrel IIMS”. Zbudowano jeszcze 5 egz. Mk.III Trainer (wg innych źródeł- 4 egz. lub zbudowano tylko prototyp),
- ”Fox” Mk.IIIC- dwumiejscowy samolot współpracy z armią i rozpoznawczy, posiadał zakrytą kabinę oraz silnik ”Kestrel V”. W Belgii zbudowano 48 egz., w tym jeden treningowy Mk.IIICS,
- ”Fox” Mk.IV Floatplane- wodnosamolot pływakowy, 6 egz. zostało wyprodukowanych dla lotnictwa wojskowego Peru. Miały zostać użyte podczas wojny Kolumbii-Peru w 1933 r., jednak zostały dostarczone w październiku 1933 r. już po zakończeniu wojny. W 1941 r., na podwoziu kołowym, wzięły udział jako samoloty rozpoznawcze w wojnie Ekwador-Peru,
- ”Fox” Mk.V- oznaczenie samolotu ”Fox” Mk.IV, w którym zastosowano zakrytą kabinę i owiewki kół podwozia. Był to jednomiejscowy samolot myśliwski. Po dostarczeniu samolotu do Belgii, zainstalowano w nim Hispano-Suiza 12Ydrs mocy 610 kW (830 KM) i zdjęto owiewki kół podwozia. Samolot otrzymał oznaczenie ”Fox” Mk.VIR i był eksploatowany jako doświadczony samolot rozpoznawczy,
- ”Fox” Mk.VI- wersja opracowana w belgijskiej firmie Avions Fairey w 1934 r., wyposażona w mocniejszy silnik Hispano-Suiza o mocy 641 kW (872 KM). Zbudowano ok. 85 egz., plus 15 egz. w ulepszonej wersji myśliwskiej ”Fox” Mk.VIII,
- ”Fox” Mk.VIC- dwumiejscowy samolot myśliwski, odpowiednik wersji Mk.V. Zbudowano 52 egz.,
- ”Fox” Mk.VIR-dwumiejscowy samolot myśliwsko-rozpoznawczy,
- ”Fox” Mk.VII Mono- jednomiejscowy samolot myśliwski uzbrojony w 4 (wg innych źródeł- 6) karabiny maszynowe, opracowany bazie samolotu Mk.VIR. Zbudowane tylko 2 egz.,
- ”Fox” Mk.VIII- oznaczenie 15 egz. ulepszonego wariantu samolotu Mk.VIR, wyposażonego w 2 karabiny maszynowe FN-Browning kal. 7,62 mm na górnym płacie. Zbudowano 12 egz.,
W Belgii, do zakończenia produkcji w 1939 r., zbudowano 195 samolotów ”Fox”. Ok. 100 egz. znajdowało się nadal w uzbrojeniu lotnictwa belgijskiego w dniu niemieckiego ataku 10.05.1940 r. Chociaż zupełnie przestarzałe, to wykonały ok. 100 misji bojowych. Ich piloci zgłaszali nawet zestrzelenie niemieckich samolotów Messerschmitt Bf-109.
W Polsce.
W maju lub czerwcu 1940 r. polscy piloci, przebywający w ośrodku szkoleniowym w Caen, uczestniczyli w ewakuacji samolotów na inne lotniska. Wśród ewakuowanych maszyn były także samoloty belgijskie i holenderskie. W sprawozdaniu jednak nie zostały wyszczególnione ich typy. Mogły to być belgijskie samoloty Fairey ”Fox” lub typy szkolne. Jest to jednak tylko czysta spekulacja.
Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy dwupłat.
Podwozie klasyczne stałe.

 

Uzbrojenie:
- Mk.I- 1 karabin maszynowy pilota kal. 7,7 i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora kal. 7,7 mm. Udźwig bomb- do 209 kg,
- Mk.VI- 2 karabiny maszynowe pilota kal. 7,7 i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora kal. 7,7 mm. Udźwig bomb- 240 kg,
- Mk.VII Mono- 4 karabiny maszynowe pilota (2 w kadłubie i po 1 w każdym skrzydle).
Silnik:
- Mk.I- Fairey ”Felix” (Curtiss D-12) o mocy 353 kW (480 KM),
- Mk.IIM- Rolls-Royce ”Kestrel IB” o mocy 360 kW (490 KM), wg innych źródeł- 353 kW (480 KM)
- Mk.IIIC- Rolls-Royce ”Kestrel V”,
- Mk.III Trainer- gwiazdowy Armstrong Siddeley ”Serval” o mocy 269 kW (366 KM),
- Mk.IV- Hispano-Suiza o mocy 578 kW (786 KM),
- Mk.V- Hispano-Suiza 12Ydrs mocy 610 kW (830 KM),
- Mk.VI- Hispano-Suiza 12 Ybrs o mocy 640 kW (870 KM) .

 

samolotypolskie.pl