Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


North American B-25 Mitchell North American B-25 Mitchell

 

North American B-25 Mitchell - zaprojektowany na ryzyko wytwórni North American samolot NA-40 istniał w postaci prototypu, gdy Korpus Powietrzny Wojsk Lądowych USA zgłosił zapotrzebowanie na średni bombowiec. Pierwszy prototyp, jaki wzbił się w powietrze w styczniu 1939 r., był samolotem dwusilnikowym z trójkołowym podwoziem. Drugi prototyp, oznaczony NA-40B i ukończony zaledwie kilka miesięcy później, miał mocniejsze silniki. Wprawdzie program badań prototypów wkrótce przerwano wskutek katastrofy NA-40B, lecz piloci USAAC ocenili samolot dobrze, więc zakłady North American poproszono o wprowadzenie kilku poprawek: poszerzenie kadłuba dla podwojenia zabieranego ładunku bomb, przeprojektowanie kabiny dla załogi powiększonej do pięciu osób oraz wzmocnienie uzbrojenia do trzech karabinów maszynowych kal. 7,62 mm i jednego kal. 12,7 mm. Ten nowy samolot oznaczono symbolem B-25 i wkrótce po jego oblocie w sierpniu 1939 r. zakłady North American otrzymały zamówienie na 184 egz.

 

Zespół napędowy B-25 tworzyły dwa silniki Pratt & Whitney R-2600-9 o mocy po 1268 kW (1700 KM), ale samolot miał początkowo trudności z zachowaniem stateczności w locie. Tę wadę usunięto zmieniając konstrukcję odcinka skrzydeł od silników ku kadłubowi. Po wykonaniu zaledwie 24 egz. B-25 podjęto produkcję wersji B-25A, w której dodatkowo wzmocniono opancerzenie kabiny i dodano samouszczelniające się zbiorniki paliwa. Po zbudowaniu 40 egz. tego samolotu rozpoczęto produkcję wersji B-25B, wyposażonej w wieżyczki grzbietowe i podkadłubowe Bendixa ze sprzężonymi działkami, natomiast wieżyczkę tylną zdjęto. W kwietniu 1942 r. o samolocie B-25 stało się głośno, gdy po raz pierwszy wziął udział w nalocie bombowym na Tokio. Startując z pokładu lotniskowca USS Hornet, przy zmniejszonej masie własnej i z niemal dwukrotnie większym niż zwykle zapasem paliwa, po zaatakowaniu celów w Japonii samoloty odleciały do ZSRR lub Chin, gdzie lądowały.


Dwiema wersjami podstawowymi tego samolotu były B-25C i B-25D, obie wyposażone w silniki R-2600-13 o mocy 1268 kW (1700 KM) oraz zaczepy pod skrzydłami na dodatkowe zbiorniki paliwa. Mogły zabierać ładunek bomb o masie do 2359 kg, w tym osiem bomb po 113 kg podwieszanych na zewnątrz. Mogły także przenosić torpedy. Obie wersje otrzymał RAF, gdzie oznaczono je Mitchell Mk II, a kilkaset egzemplarzy wysłano do Związku Radzieckiego. Załogę wersji B-25G stanowiło czterech ludzi, z których dwaj obsługiwali umieszczone w dziobie działo kal. 75 mm do atakowania statków i okrętów. Mający pięcioosobową załogę B-25H był uzbrojony w lżejsze działo kal. 75 mm i co najmniej osiem karabinów maszynowych kal. 12,7 mm, umieszczonych w przedniej części kadłuba; dysponował także innymi środkami samoobrony. Mógł zabierać pociski rakietowe oraz ładunek bomb o masie do 1361 kg.


Ostatnią produkowaną seryjnie wersją był B-25J z silnikami R-2600-29. Zrezygnowano w nim z działa kal. 75 mm, lecz powiększono załogę. W wersjach późniejszych zrezygnowano ze stanowiska bombardiera, a w części nosowej zainstalowano osiem karabinów maszynowych kal. 12,7 mm. 275 samolotów tej wersji dostarczono RAF, gdzie nazwano je Mitchell Mk III, wszystkie zaś warianty tego samolotu służyły w lotnictwie US Navy i Korpusu Piechoty Morskiej USA.


Łącznie zbudowano 11500 samolotów B-25., w tym 9816 dla lotnictwa amerykańskiego, 823 dla lotnictwa brytyjskiego oraz 860 dla lotnictwa radzieckiego. Bombowce B-25D od sierpnia 1943r. znajdowały się na wyposażeniu polskiego 305 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Wielkopolskiej"


Konstrukcja: całkowicie metalowy dwusilnikowy średniopłat wolnonośny. Podwozie trójpodporowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa. Załoga 4-5 osób. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe:

  • B-25A i B - Wright R-2600-9 Cyclone o mocy 1251 kW (1700 KM) każdy

  • B-25C, D, G - Wright R-2600-13 o mocy 1251 kW (1700 KM) każdy

  • B-25H i J - Wright R-2600 o mocy 1251 kW (1700 KM) każdy

 

Uzbrojenie:

  • B-25A - 1 ruchomy k.m. kal. 12,7 mm, 3 ruchome k.m. kal. 7,62 mm, bomby o masie 2200 kg

  • B-25B - 2 ruchome k.m. kal. 12,7 mm w wieżyczce grzbietowej i podkadłubowej, oddzielnie montowano 1 ruchomy k.m. kal. 7,62 mm, bomby o masie 1450 kg

  • B-25C i D - 4 ruchome k.m. kal. 12,7 mm, 1 ruchomy k.m. kal. 7,62 mm, bomby o masie 1450 kg

  • B-25G-1 - 1 armata kal. 75 mm, 2 stałe i 4 ruchome k.m. kal 12,7 mm

  • B-25G-10 -  6 stałych i 2 ruchome k.m. kal. 12,7 mm, 2 ruchome k.m. kal. 7,62 mm;

  • B-25H - 1 armata kal. 75 mm, 6 stałych i 4 ruchome k.m. kal. 12,7 mm, bomby o masie 1600 kg

  • B-25J - 18 karabinów maszynowych Browning kal. 12,7 mm oraz ładunek bomb o masie 1361 kg

 

Dane techniczne (B-25C):

Rozpiętość

20,57 m

Długość

16,1 m

Wysokość

4,8 m

Powierzchnia nośna

56,67 m2

Masa własna

9200 kg

Masa całkowita

15 195 kg

Prędkość maksymalna

458 km/h

Pułap

6460 m

Zasięg

2460 km

 

 

opracowanie: "Gadzisko"
edycja: Paweł Szczepaniec