Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


B-26_Marauder

 

B-26 Marauder (ang. "maruder", "rabuś") – amerykański średni samolot bombowy z okresu II wojny światowej budowany przez zakłady Martin w Baltimore.

 

W latach 1941-1945 zbudowano ponad pięć tysięcy egzemplarzy samolotu w różnych wersjach. Począwszy od wersji "B", samoloty B-26 miały najniższe straty własne w warunkach bojowych ze wszystkich samolotów amerykańskich biorących udział w wojnie. Mimo to, wersja B-26A znana była jako "The Widowmaker" z powodu wielu wypadków, jakie miały miejsce podczas startów. Samolot został zamówiony w 1939 i pierwsze prototypy zeszły z linii produkcyjnej w 1940, po przeprowadzeniu testów wszedł on do produkcji w 1941, cały cykl projektowy zajął mniej niż 24 miesiące.

 

B-26 był samolotem o znacznie lepszych osiągach niż B-25. Osiągnięto to dzięki użyciu skrzydeł o bardzo małej powierzchni nośnej, co jednak wiązało się z bardzo wysokim ich obciążeniem. Powodowało to spore trudności pilotażowe i utrudniało start i lądowanie oraz było powodem wielu wypadków, szczególnie podczas startu. W tym okresie samolot otrzymał bardzo wiele dosadnych i wulgarnych przezwisk jak "Martin Murderer" (Martin Zabójca), "Baltimore Whore" (dziwka z Baltimore) i "Flying Prostitute" (latająca prostytutka). To ostatnie wiąże się z grą słów w języku angielskim, według pilotów samolot ten podobnie jak kobiety parające się prostytucją nie miał "żadnych widocznych sposobów (środków) utrzymania" (no visible means of support), co było aluzją do "braku" skrzydeł i "niemożliwości" utrzymania się tego samolotu w powietrzu.

 

Z powodu wielu wypadków powołano specjalną komisję senacką, której zadaniem miało być zbadanie przyczyn powyższych problemów. Przewodniczącym komisji został senator Harry Truman (późniejszy prezydent USA). Zbieg okoliczności sprawił, że w dniu przybycia komisji do Avon Park, gdzie trenowali piloci B-26, rozbiły się aż dwa samoloty i członków komisji przywitały płonące jeszcze wraki.

 

W wyniku prac komisji zdecydowano się zwiększyć rozpiętość skrzydeł o 1,8 m, co zmniejszyło prędkość samolotu, ale poprawiło bezpieczeństwo. Mimo to nadal pozostał on trudny w pilotażu i nie był lubiany przez załogi.

 

Często mylony jest z samolotem Douglas A-26 Invader, który od 1948 roku nosił oznaczenie B-26.

 

B-26_Marauder.svg

Fot. Kaboldy/wikipedia.org

 

 

Dane techniczne:

 
Typ samolotu Martin B-26 Marauder
Silnik, producent

2 x silnik gwiazdowy Pratt & Whitney R-2800

Maksymalna moc 2 x 2000 KM
Płatowiec metalowy górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
21, 6 m
Długość 17,1 m
Wysokość

6,2 m

Powierzchnia nośna 57 m²
Masy
 
Masa własna
11000 kg
Maksymalna masa startowa 17000 kg
Masa użyteczna 6000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość przelotowa 358 km/h
Pułap

6040 m

Zasięg 1800 km

 

 

Na podst. wikipedia.org

Fot. wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.