Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 Curtiss A-3 Falcon SN 27-243 Curtiss A-3 Falcon

 

Curtiss A-3 Falcon – amerykański samolot z okresu międzywojennego. Powstałe jako wersja rozwojowa samolotu Curtiss Falcon, samoloty z serii A-3 były pierwszymi operacyjnymi samolotami szturmowymi United States Army Air Corp (USAAC). Łącznie, w różnych odmianach, zbudowano 146 samolotów Curtiss A-3, służyły w latach 1927-1937.

 

Historia - Zaprojektowany przez Rexa Biesela, pierwszy Falcon (dosł. sokół) wzbił się w powietrze w 1924. Z wojskowym oznaczeniem XO-1 samolot wziął udział w konkursie na pierwszy samolot obserwacyjny USAAC i pomimo, że nie wygrał konkursu (zwyciężył Douglas O-2) to zamówiono jego produkcję seryjną w kilku różnych wersjach.

W 2 sierpnia 1926 USAAC zwrócił się do Curtissa aby jeden z obserwacyjnych O-1B został przebudowany na samolot szturmowy. Zmiany polegały tylko na wzmocnieniu uzbrojenia o dwa nieruchome karabiny maszynowe strzelające do przodu (zostały umieszczone w dolnym skrzydle tuż za dyskiem śmigła i nie wymagały synchronizacji) i zaczepy na 200 funtów (90 kg) bomb umieszczone pod skrzydłami. Tak zmodyfikowany samolot został ukończony 31 października 1927, otrzymał oznaczenie XA-3 i został dostarczony do bazy lotniczej McCook Field gdzie wziął udział w testach USAAC wraz z Douglasem XA-2. Z powodu bardzo charakterystycznego, ostrego kołpaka śmigła samolot znany był jako „Eversharp Pencil” („ołówek mechaniczny”)

 

Opis konstrukcji - amoloty z serii Curtiss A-3 powstały jako wersja rozwojowa samolotu Curtiss Falcon.

Załogę samolotu stanowiły dwie osoby, siedzący w osobnych, otwartych kokpitach pilot i obserwator/strzelec.

W wersji A-3 uzbrojenie obronne samolotu składało się z ruchomych, podwójnie sprzężonych karabinów maszynowych Lewis w wersji o kalibrze 7,62 mm na obrotnicy Scarffa[10], w wersji A-3B uzbrojenie obronne stanowił pojedynczy Browning M1919[12]. A-3 miał dwa nieruchome karabiny maszynowe Browning M1919 w dolnym skrzydle strzelające poza tarczą śmigła, wersja A-3B miała dwa dodatkowe karabiny maszynowe w górnej części owiewki silnika i zsynchronizowane ze śmigłem[1][12]. Samolot mógł przenosić do 200 funtów (90 kg) bomb na zaczepach pod skrzydłami

 

Dane tecniczne:

 A-3/A-3A
XA-4
A-3B
Silnik Curtiss V-1150 Pratt & Whitney R-1340-1 Curtiss V-1150-5
Moc silnika (KM) 435 410 435
Rozpiętość skrzydeł (m) 11,58 11,58 11,58
Długość (m) 8,31 8,63 8,31
Wysokość (m) 3,07 3,2 3,12
Powierzchnia skrzydeł (m²) 32,6 32,6 32,6
Masa własna (kg) 1185 - 1316
Masa startowa (kg) 1985 1866 - 2002 2030
Prędkość maksymalna (km/h) 227 221 - 225 224
Prędkość przelotowa (km/h) 186 180 178
Prędkość wznoszenia (m/s) 5,3 - 4,81
Pułap operacyjny (m) 4755 4876 - 5166 4390
Zapas paliwa (l) - - 378
Zasięg (km) 1013 1046 1041

 

 

wikipedia.org