Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Boeing B-29 - w locie Boeing B-29 w locie

Boeing B-29, Boeing 341, Boeing 345, Superfortress (Superfortress – super forteca)  - bombowiec strategiczny, załoga 10 - 14 osób, prototyp oblatany 21 września 1942 roku był najnowocześniejszym bombowcem II wojny, wyposażonym w wiele nowinek które po latach trafiły na wyposażenie innych samolotów. Między innymi jeden strzelec mógł obsługiwać do trzech wieżyczek strzeleckich jednocześnie za pomocą elektronicznego przelicznika General Electric. Powstają wersje bombowe B-29A, B-29B, B-29D, B-29F wersja do działań w Arktyce, fotorozpoznawczy F-13, P2B1 wersja patrolowa dla US Navy, oraz doświadczalne XB-39 i XB-44. Łącznie zbudowano 4342 egzemplarzy wszystkich wersji z czego 1204 samolotów na licencji w zakładach Bell, General Motors, North American i Martin. Po wojnie powstają wersje KB-29 tankowiec powietrzny, SB-29 ratowniczy i patrolowy, RB-29A samolot rozpoznania elektronicznego, BW-29 samolot meteorologiczny, następcą bombowca był samolot B-50. Podczas II wojny jeden samolot kosztował około 750 tysięcy dolarów amerykańskich (tyle co 28 myśliwców NORTH AMERICAN P-51). W latach dziewięćdziesiątych XX wieku latający egzemplarz samolotu kosztował około 7 mln USD.

Pierwsze maszyny seryjne dotarły do eskadr bombowych w grudniu 1943 roku. Pierwszy lot bojowy wykonano 5 czerwca 1944 roku bombardując Bangkok. Pierwszy nalot na Tokio wykonano 24 listopada 1944 roku. Bombardowanie Japonii wykonywano w dzień z dużych wysokości bombami burzącymi, klasyczne naloty miast japońskich okazały się mało skuteczne. W styczniu 1945 roku gdy dowódcą bombowców B-29 został Curtiss LE MAY rozpoczęto naloty nocą z mniejszych wysokości, bombami zapalającymi z niewielkimi bombami burzącymi, daje to zaskakująco dobre efekty w niszczeniu lekkich łatwopalnych budynków miast japońskich. Między innymi nocą 9/10 marca 1945 roku 334 bombowce zrzuciły 1800 t bomb na Tokio, zginęło około 100 000 osób a 40 tysięcy zostało rannych, całkowitemu spaleniu uległo 267 000 budynków na powierzchni 40 km˛, straty amerykańskie wyniosły tylko 14 bombowców i 154 lotników. Nocą 11/12 marca 1945 roku 313 samolotów wypaliło 5,3 km˛ Nagoii przy stracie jednego samolotu, nocą 13/14 marca 1945 roku atakowano Osake spłonęło około 20 km˛ miasta, 16/17 marca 1945 roku płonie około 8 km˛ Kobe, 19/20 marca 1945 roku zniszczono 8 km˛ Nagoii. W ciągu tych dwu tygodni w zaatakowanych miastach zginęło blisko 150 000 ludzi przy stracie 22 bombowców B-29 i 242 lotników. 15 maja 1945 roku zniszczono kolejne 8 km˛ Nagoii, 16 maja 1945 roku ponowiono nalot niszcząc kolejne 10 km˛ miasta, po tym nalocie Nagoja przestała być celem wojskowym. 23 maja 1945 roku 520 samolotów niszczy 13,5 km˛ Tokio, 25 maja 1945 roku 502 samoloty ponawiają nalot na Tokio zrzucono 3000 ton bomb, wypalono 43 km˛ miasta, był to zarazem najbardziej niszczący nalot II wojny (bardziej niszczący od późniejszych nalotów z użyciem bomb atomowych). Od maja 1945 roku bombowce rozpoczęły loty bojowe w osłonie MUSTANGÓW dla obrony przed pilotami Kamikaze. W ten sposób wyniszczano kolejne miasta by do końca wojny całkowicie wypalić przeszło 360 km˛ miast Japońskich. Po wojnie podsumowano iż naloty B-29 na Japonię pozbawiły życia około 900 000 ludzi, rany odniosło 1 300 000 ludzi a około 9 mln pozostało bez dachu nad głową

Od marca 1945 roku zrzucano równocześnie miny morskie blokując największe
porty Japonii. Do końca II wojny zrzucono 145 000 ton bomb oraz 14 000 ton min morskich. 6 sierpnia 1945 roku z B-29 na Hiroszimę zrzucono pierwszą BOMBĘ JĄDROWĄ "Little Boy" niszcząc 80 % miasta, 9 sierpnia 1945 roku zrzucono drugą bombę atomową "Fat Man" na Nagasaki. Podczas ostatniego roku II wojny kilka uszkodzonych samolotów lądowało przymusowo w ZSRR, gdzie na rozkaz Stalina zostały skopiowane w biurze konstrukcyjnym TUPOLEWA po wojnie uruchomiono produkcję jako bombowiec Tu-4. Podczas wojny w Korei w latach 1950-1953 używane były w dalszym ciągu w roli samolotów bombowych. Używane między innymi do zrzucania najcięższych bomb klasycznych (o masie 10 ton). 16 sierpnia 1950 roku bombowce wykonały najbardziej chybiony nalot w historii lotnictwa. Tego dnia wykonano nalot na prawdopodobne zgrupowanie partyzantów wietnamskich w rejonie miasta Waegwan, na cel zrzucono 1600 ton bomb w efekcie zniszczono wyłącznie połać dżungli. Nad Koreą utracono dwadzieścia kilka maszyn zestrzelonych przez MIKOJAN Mig-15. Poza USA samoloty używano w lotnictwie wojskowym Brazylii i Wielkiej Brytanii (po nazwą Washington).

Po wojnie eksperymentalne wersje samolotu używane były przez NASA w
programie samolotów eksperymentalnych serii X jako platformy do wynoszenia w powietrze samolotów rakietowych. W 1947 roku X-1 z pilotem YEAGEREM po starcie z pod skrzydła B-29 jako pierwszy samolot przekroczył prędkość dźwięku.

KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa, w kadłubie komora bombowa, podwozie trzy golenie po dwa koła

NAPĘD cztery silniki dwugwiazdowe osiemnastocylindrowe Wright R-3350-23 Duplex Cyclone o mocy po 2170 kM, śmigła czterołopatowe

UZBROJENIE cztery zdalnie sterowane wieżyczki każda z podwójnym kaemem kal. 12,7 mm dwie na grzbiecie, dwie pod kadłubem oraz wieżyczka ogonowa z działkiem kal. 20 mm i dwa kaemy kal. 12,7 mm później tylko dwa kaemy, 4500 kg bomb, maksymalnie 9000 kg bomb przy zredukowaniu uzbrojenia strzeleckiego lub bomba atomowa. W Korei używano bomb zdalnie sterowanych Razon 5000 kg lub Tarzon 6000 kg

DANE wersja B-29A B-29B B-29D

rozpiętość m 43,05 / 43,0 / 43,0
długość m 30,20 / 30,20 / 30,20
wysokość m 8,46/ ---- / ----
powierzchnia nośna m˛ 161,0 / 161,0 / 161,0
masa własna kg 32340 / 31298 / 31298
masa całkowita kg 63956 / 62340 / 62340
prędkość maksymalna km/h 590 / 585 / 585
na wysokości m 9150/ ----/ ----
prędkość przelotowa km/h 465 / ---- / ----
pułap m 11000 / ---- / ----
zasięg km 5200 / ---- / ----
zasięg maksymalnie km 9600 / 9800 / 9600



Oprac. Jacek Waszczuk