Producent / Kraj: Saab / Szwecja

 

Model: 18

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot bombowy, grzbietopłat z podwójnym usterzeniem. Saab B 18 miał zastąpić używane do tej pory Ju 86. Wszedł do służby w 1944 r. jako samolot bombowy. Później pojawił się w wersji samolotu rozpoznawczego (S 18) oraz bombowca torpedowego (T 18). Pod koniec lat 40. uzbrojono go w rakiety powietrze-ziemia. Ostatnie maszyny typu Saab 18 wycofano ze służby w 1958 r.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Daimler-Benz DB 605
Maksymalna moc  2x 1100 kW (1475 KM)
Uzbrojenie  3 km kal. 13,2 mm, 1 bomba o masie 500 kg lub 3 bomby po 250 kg, lub 10 bomb po 50 kg; 8 bomb po 50 kg na zaczepach pod skrzydłami
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17 m
Długość  13.23 m
Wysokość  4.35 m
Masy  
Masa własna
 6 100 kg
Maksymalna masa startowa  8 800 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym   575 km/h
Pułap   9 800 m
Zasięg   2 600 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}