Producent / Kraj: Saab / Szwecja

 

Model: 17

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot bombowy i rozpoznawczy (oblatany w 1940 r.). Ogółem wytwórnię opuściły 322 maszyny w różnych wersjach (m.in. z pływakami i płozami snieżnymi) oraz z różnymi silnikami. 132 egzemplarze B 17A dostarczono do 1944 r. szwedzkim siłom lotniczym. W 1948 r. model został oficjalnie wycofany z służby, był jednak wykorzystywany do 1968 r.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa,
  • średniopłat
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt&Whitney SC3-G Twin Wasp
Maksymalna moc  794 kW (1080 KM)
Uzbrojenie  2 dz.lot.kal. 12,9 mm, 1km typu M22 kal 7,9 mm, bomby o masie 500 kg
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,70 m
Długość  9,80 m 
Wysokość  4.00 m 
Masy  
Masa własna
 2 600 kg 
Maksymalna masa startowa  3 790 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  435 km/h 
Prędkość podróżna  390 km/h
Pułap  8 700 m 
Zasięg  1 800 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}