Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Polikarpow / ZSRR

 

Model: R-5

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy wielozadaniowy samolot bojowy, półtorapłat o drewnianej konstrukcji. Samolot był używany jako lekki bombowiec, samolot wspierający wojska ladowe, jako samolot łącznikowy oraz lekki samolot transportowy. Wersja cywilna pełniła służbę pocztową. Wytwórnię opuściło łącznie ponad 700 maszyn tego typu (w tym 1000 w wersji cywilnej).

 

1.1. Konstrukcja

  • dwupłat o konstrukcji mieszanej
  • podwozie klasyczne – stałe
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  M-17
Maksymalna moc  367 kW (500 KM)
Uzbrojenie  3 km kal 7,62 mm, bomby podwieszane o masie 500 kg
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 15,50 m
Długość  10,56 m 
Wysokość  3,62 m 
Masy  
Masa własna
 1 900 kg
Maksymalna masa startowa  2 955 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  228 km/h
Pułap  6 400 m
Zasięg  800 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}