Yokosuka B4Y Yokosuka B4Y

Yokosuka B4Y1 Jean - pokładowy samolot bombowo-torpedowy marynarki typ 96. Zaprojektowany w 1935 roku na zamówienie marynarki według wymagań 9 Shi. Konstruktorem prowadzącym był inż. Sanae Kawasaki. Konstruktor podszedł do samoloty w specyficzny sposób. W konstrukcji wykorzystano sporo elementów z istniejącego samolotu rozpoznawczego Kawanishi E7K1 (tył kadłuba i elementy płatów) przód kadłuba został zaprojektowany od podstaw z tą różnicą iż samolot dostosowano do zabudowy różnych silników o porównywalnej mocy. Prototyp oblatano z silnikiem Hiro o mocy 600 kM, po czym zbudowano pięć prototypów każdy z innym silnikiem. Po lotach fabrycznych maszyna została wysłana do lotów porównawczych z samolotami MITSUBISHI B4M1 i NAKAJIMA B4N1 i wygrała konkurencję. Do produkcji weszła odmiana napędzana silnikiem Nakajima Hikari o mocy 840 kM. W 1936 roku zbudowano 200 samolotów seryjnych w zakładach Nakajima, Mitsubishi i Hiro. Co wraz z prototypami dawała liczbę 205 oblatanych maszyn. W 1936 roku weszły w skład eskadr bombowo torpedowych na lotniskowcach „Akagi”, „Hosho”, „Kaga”, „Ryujo” i „Sorju” a następnie do eskadr bazowych. Łącznie samolotu używano w 15 eskadrach. Od 1937 roku brały udział w wojnie z Chinami w drugiej połowie lat trzydziestych wycofywane z pokładów lotniskowców trafiały jeszcze do eskadr bazowych. W 1940 roku jako maszyny całkowicie przestarzałe zostały przeniesione do rezerwy i do szkół lotniczych a ich miejsce na pokładach zajęły samoloty Nakajima B5N1. W kodzie alianckim samolot otrzymał kod Jean

KONSTRUKCJA - metalowa spawana z rur stalowych kryta płótnem, lotki na obu płatach, skrzydła składane do tyłu do hangarowania. Podwozie stałe trójkołowe, załoga trzy osoby (pilot, nawigator i strzelec radiotelegrafista)

UZBROJENIE - ruchomy kaem Typ 92 kal 7,7 mm w tylnej kabinie oraz 800 kg torpeda lub 500 kg bomb.

NAPĘD - silnik Hiro typ 91-2 o mocy 620 kM

SAMOLOTY SERYJNE - silnik gwiazdowy Nakajima Hikari 2 o mocy 840 kM, śmigło dwułopatowe dreewniane

DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 15,0
długość m 10,15
wysokość m 4,46
powierzchnia nośna m2 50
masa własna kg 2000
Masa całkowita kg 3600
prędkość maksymalna km/h 280
wznoszenie na m 3000
min,sek 14,00
pułap m 6000
zasięg km 1600


Oprac. Jacek Waszczuk