Mitsubishi G3M Nell

Mitsubishi G3M "Nell" - pierwszy prototyp samolotu bombowego został oblatany w lipcu 1935r. Wyniki prób okazały się dobre i szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Zbudowane samoloty zadebiutowały na froncie japońsko-chińskim. Łącznie zbudowano 1048 egz. w różnych wersjach, w tym 412 egz. w wytwórni Nakajima.

Wersje i odmiany:

  • G3M1 - pierwsza wersja seryjna napędzana przez 14-cylindrowe silniki gwiazdowe Mitsubishi Kinsei 3 o mocy 670 kW (910 KM) każdy.

  • G3M2 - samolot bombowy z 1938r. Napęd stanowiły 14-cylindrowe silniki gwiazdowe Mitsubishi Kinsei 41 o mocy 791 kW (1075 KM) każdy. Samoloty te wzięły udział w zatopieniu 10 XII 1941 brytyjskiego pancernika "Prince of Wales" i krążownika liniowego "Repulse"

  • G3M3 - samolot bombowy z 1942r., napędzany przez silniki gwiazdowe 14-cylindrowe Mitsubishi Kinsei 53 o mocy 957 kW (1300 KM) każdy

Od 1943r. starzejące się bombowce kierowano do zadań drugorzędnych- służyły do szkolenia, holowania szybowców oraz jako samoloty sztabowe. W jednostkach liniowych były szybko zastępowane przez nowocześniejsze Mitsubishi G4M.

Innym oznaczeniem tego samolotu było "Bazowy Bombowiec Szturmowy Typ 96". Alianci nadali mu nazwę kodową "Nell".

Dalszym rozwinięciem konstrukcji Mitsubishi G3M był samolot transportowy Yokosuka L3Y.

Konstrukcja: całkowicie metalowy dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd jw.

Uzbrojenie: 4 k.m. kal. 7,7 mm- dwa stałe w skrzydłach po obu stronach kadłuba i 2 ruchome w tylnej wieżyczce, 1 ruchome działko kal. 20 mm w wieżyczce ogonowej oraz bomby o masie 800 kg.

Dane techniczne (G3M1):

Rozpiętość

25 m

Długość

16,46 m

Wysokość

3,68 m

Powierzchnia nośna

75 m2

Masa własna

4770 kg

Masa całkowita

7643 kg

Prędkość maksymalna

348 km/h

Pułap

7480 m

Zasięg

2900 km


                                                                                         Opracował: Paweł Szczepaniec