Mitsubishi B2M Mitsubishi B2M

Mitsubishi B2M
- japoński pokładowy samolot bombowo torpedowy. W latach dwudziestych japoński przemysł lotniczy w dalszym ciągu zmagał się z brakiem doświadczenia w opracowaniu samolotów bojowych. Dlatego też wytwórnia Mitsubishi utrzymująca od lat kontakty z przemysłem brytyjskim złożyła zamówienie w kilku wytwórniach zamówienie na opracowanie prototypu. Konkurs wygrał projekt maszyny z wytwórni Blackburn pod oznaczeniem T.7B (oznaczenie japońskie 3MT4), konstruktorem prowadzącym był inż. George E. Petty pierwszy prototyp zbudowano w Wielkiej Brytanii, został oblatany 28 grudnia 1929 roku, po czym rozmontowano i przewieziono do Japonii. Na miejscu pod okiem konstruktora został złożony oraz zbudowano kolejne prototypy, różniące się mocniejszą wersją silnika oraz dołożono na skrzydłach sloty typu Handlej-Page. W takiej wersji uruchomiono produkcję pod oznaczeniem Mitsubishi B2M1 w 1932 roku. Wejście maszyn seryjnych do użytkowania ujawniło spore wady, przyrost osiągów był niewielki a główną wadą były częste awarie silnika. Dlatego też niektóre załogi z niechęcią przeszły na nowe maszyny. Wady wymusiły opracowanie modyfikacji B2M2 różniącej się kształtem usterzenia, skrzydeł lecz główna wada czyli zawodny silnik nie była poprawiona.

Niezadowalające osiągi i zawodność silnika spowodowało iż w chwili gdy uruchomiono produkcję seryjna już rozpisano konkurs na jego następcę. Produkcja została zakończona po zbudowaniu 200 maszyn.

UZBROJENIE jeden stały i jeden ruchomy kaem w tylnej kabinie oraz 800 kg torpeda lub porównywalny ładunek bomb

KONSTRUKCJA mieszana, załoga trzyosobowa, stałe podwozie dwukołowe oraz płoza ogonowa.

NAPĘD silnik rzędowy dwunastocylindrowy Hispano Suiza 12Lbr o mocy 650 kM, śmigło drewniane dwułopatowe

DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 15,22
długość m 10,27
wysokość m 3,71
powierzchnia nośna m2 55
masa własna kg 2260
masa całkowita kg 3600
prędkość maksymalna km/h 213
pułap m 4500
zasięg km 1800


Oprac. Jacek Waszczuk