Mitsubishi B1M

Mitsubishi B1M - pokładowy samolot bombowo-torpedowy lotnictwa marynarki typ 13. Samolot skonstruowany jako następca nieudanego trójpłatowca Mitsubishi 1MT1N. Tym razem układ samolot otrzymał układ dwupłatowy. Konstrukcję nadzorował Herbert Smith. W 1923 roku oblatano prototyp, samolot o konstrukcji drewnianej krytej płótnem, napędzany silnikiem o mocy 450 kM. Według doktryny japońskiej marynarki głównym środkiem zwalczania floty przeciwnika mają być pokładowe samoloty bombowo torpedowe. Dlatego też po próbach państwowych ruszyła produkcja seryjna. Dwumiejscowa maszyna zyskała zaufanie lotników była łatwa w pilotażu, posiadała mocna konstrukcję odporną na uszkodzenia. Z czasem ujawniły się słabsze strony samolotu czyli słabe osiągi (prędkość i zasięg) lecz brak innego lepszego samolotu powodował iż pozostawał na wyposażeniu. W 1926 roku powstała poprawiona wersja B1M2 główną różnicą było zwiększenie załogi do trzech lotników oraz wymieniono silnik na mocniejszy Hispano Suiza o zwiększonej mocy 600 kM. Większa moc silnika została zniwelowana innymi zmianami użytkowymi i niskie osiągi praktycznie zostały na poprzednim poziomie. Początek lat trzydziestych we flotach innych państw zaczęły się pojawiać coraz nowsze maszyny torpedowe zaczęto szukać następcy. Do czasu aż nie pojawi się nowa maszyna opracowano kolejną wersję B1M3 o większej rozpiętości i z wydłużonym kadłubem. Doświadczenia wyniesione z kilkuletniego użytkowania B1M dopomogły w opracowaniu wymagań na nowy pokładowy samolot torpedowy. Łącznie zbudowano około 440 maszyn wszystkich wersji

KONSTRUKCJA drewniana kryta płótnem, silnik kryty blachę, lotki na dolnym i górnym płacie. Podwozie stałe dwukołowe z płozą ogonową

NAPĘD silnik rzędowy dwunastocylindrowy Napier Lion o mocy 450 kM

WERSJA B1M2 silnik Hispano Suiza o mocy 600 kM, śmigło drewniane dwułopatowe

UZBROJENIE dwa ruchome kaemy kal.7,7 mm w tylnej kabinie oraz 18 calowa torpeda (457 mm) lub dwie bomby po 240 kG

WERSJA B1M2 otrzymała dodatkowe dwa stałe kaemy strzelające do przodu

DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 14,77
długość m 9,77
wysokość m 3,50
powierzchnia nośna m2 59,0
masa własna kg 1440 kg
masa całkowita 2700 kg
prędkość maksymalna km/h 210
pułap praktyczny m 4500
zasięg km 450


Oprac. Jacek Waszczuk