Kawasaki Ki-32 Mary

Kawasaki Ki-32 Mary - zbudowany w II połowie lat 30 samolot  był ostatnim bombowcem japońskiej armii wyposażonym w silnik chłodzony cieczą. Prace nad projektem rozpoczęto w maju 1936r., kiedy to wytwórnie Mitsubishi i Kawasaki otrzymały zlecenie opracowania nowoczesnego jednosilnikowego samolotu bobowego zdolnego do przenoszenia 450 kg bomb i osiągającego prędkość co najmniej 400 km/h. Zamówienie było pilne, ze względu na planowaną wojnę z Chinami.

Obie wytwórnie zaproponowały bardzo podobne samoloty. Główną różnicą był zastosowany napęd. Kawasaki Ki-32 otrzymał silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Kawasaki o mocy 626 kW (850 KM), konkurencyjny Mitsubishi Ki-30 został wyposażony w silnik gwiazdowy 14-cylindrowy Nakajima Ha-5 o mocy 69 kW (950 KM). Pierwszy z 8 zamówionych prototypów Ki-32 oblatano w marcu 1937r. Próby samolotu przeciągały się ze względu na problemy z silnikiem, które spowodowały zawieszenie programu budowy samolotu i wybór dla armii lądowej bombowca Mitsubishi Ki-30. W 1938r., ze względu na eskalację konfliktu z Chinami, do prac nad Ki-32 powrócono, decydując o zakwalifikowaniu go do produkcji seryjnej. Od końca 1938r., do maja 1940r. zbudowano 854 bombowce tego typu. W pierwszej linii służyły do 1942r., później wykorzystywano je do treningu i zadań drugorzędnych.

Innym oznaczeniem tego typu było: „Lekki Bombowiec Armii typ 98”. Alianci nadali mu nazwę kodową "Mary".

Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Kawasaki o mocy 626 kW (850 KM).

Uzbrojenie: 1 stały i 1 ruchomy k.m. kal. 7,7 mm. Samolot przenosił 450 kg bomb.

Dane techniczne:

Rozpiętość

15 m

Długość

11,64 m

Wysokość

2,9 m

Powierzchnia nośna

34 m2

Masa własna

2350 kg

Masa całkowita

3762 kg

Prędkość maksymalna

423 km/h

Pułap

8920 m

Zasięg

1960 km


                                                                                       Opracował: Paweł Szczepaniec