F-68BN4 Goliath lotnictwa polskiego

ARMAN F-68BN4 GOLIATH Farman F-68BN4 Goliath – francuski ciężki samolot bombowy. Zaprojektowany i zbudowany w 1919 roku w wytwórni lotniczej Avions Henri et Maurice Farman.

HISTORIA: Samolot bombowy Farman F-68BN4 został zbudowany we francuskiej wytwórni lotniczej Avions Henri et Maurice Farman w 1919 roku jako rozwinięcie konstrukcji samolotu bombowego Farman F-60 Goliath, zaprojektowanego w 1918 roku. Farman F-60 nie zdążyły wziąć udziału w I wojnie światowej jak bombowiec, lecz po wojnie został przekształcony w licznie produkowany samolot pasażerski dla 12 pasażerów. Po zakończeniu wojny w wytwórni wykonano kilka ulepszonych wariantów tego samolotu od F-61 do F-69 włącznie. Samoloty te różniły się między sobą w zasadzie różnymi typami silników i wyposażeniem, natomiast kształt sylwetki i wymiary miał te same.

Były to duże samoloty dwupłatowe napędzane przez dwa silniki gwiazdowe umieszczone w gondolach zamocowanych w pewnej odległości od kadłuba. Każda gondola oprócz silnika zawierała zbiornik paliwa o pojemności 950 litrów. Kadłub o przekroju prostokątnym i konstrukcji drewnianej stanowił nieprofilowaną kratownicą przestrzenną pokrytą sklejką. Z przodu na grzbiecie kadłuba zamocowano na obrotniku 2 ruchome sprzężone karabiny maszynowe Lewis, które obsługiwał strzelec przez wycięty w tym celu otwór w suficie. Tuż przed komorą płatów i wzdłuż niej znajdowała się kabina pilota, odkryta, z przodu osłonięta wiatrochronem. W kabinie tej za fotelem pilota znajdował się fotel obserwatora, do którego zadań należała także obsługa umieszczonych na obrotniku w tylnej części 2 ruchomych sprzężonych karabinów maszynowych Lewis. Piąty pojedynczy karabin maszynowy tego typu, strzelający przez wykrój w spodzie kadłuba, zamocowany był na specjalnej podstawie. Obsługiwał go bombardier. Celownik bombardierski zamontowany był na burcie kabiny, na zewnątrz samolotu. Bomby natomiast zawieszano na wyrzutnikach pod kadłubem. Za skrzydłem, z prawej strony kadłuba, znajdowały się duże drzwi prostokątne dla załogi i ładunku. Stosunkowo duża przestrzeń wewnątrz kadłuba umożliwiała przewóz większych przedmiotów lub podchorążych szkolonych na obserwatorów. W kadłubie znajdował się również zapasowy zbiornik paliwa o pojemności 500 l. Płaty o konstrukcji drewnianej pokryte były sklejkę i płótnem. Komorę płatów usztywniono oprofilowanymi słupkami stalowymi oraz cięgnami z lin stalowych. Lotki umieszczono na obu płatach. Usterzenie drewniane kryte było płótnem. Podwozie samolotu klasyczne, składało się z dwóch osobnych zespołów, z których każdy miał parę kół, golenie oprofilowane i amortyzatory.
OPIS TECHNICZNY: Samolot Farman F-68BN4 Goliath był czteromiejscowym ciężkim samolotem bombowym nocnym, dwupłatem o konstrukcji drewnianej. Podwozie klasyczne – stałe. Napęd: 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Gnôme-Rhône Jupiter, śmigło dwułopatowe drewniane. Wyposażony w radiostację pokładową AD-8P zapewniającą łączność w promieniu 300 – 500 km.

DANE TECHNICZNE: Samolot bombowy Farman F-68BN4 Goliath:

Ogólne charakterystyki

Masa własna: 2850 kg

Masa całkowita (w locie): 5400 kg

Wymiary: Rozpiętość: 26,50 m Długość: 14,77 m Wysokość: 4,90 m

Napęd: 2 silnik Gnôme-Rhône Jupiter o mocy 450 KM (331 kW) każdy

Osiągi: Prędkość maksymalna: 154 km/h Prędkość przelotowa: 120 km/h Pułap: 4200 m Zasięg: 1200 km

Uzbrojenie: strzeleckie: 5 ruchomych karabinów maszynowych Lewis kal. 7,69 mm bombowe: 1040 kg bomb.

Opracowanie Sebastian Rozwandowski.

Na podstawie książki „BOMBOWCE” ROK.WYD.1991.

www.sebalot2008.bloog.pl