Aero A-304

Aero A-304 - samolot rozpoznawczo-bombowy  był jedną z najnowocześniejszych konstrukcji lotniczych międzywojennej Czechosłowacji. Powstał on jako modyfikacja samolotu pasażerskiego i transportowego Aero A-204. Od poprzednika różnił się zastosowaniem mocniejszych silników Walter "Super Castor" oraz obecnością uzbrojenia i zmienionym wyposażeniem. W czerwcu 1937r. czechosłowackie Ministerstwo Obrony zamówiło serię 19 samolotów, zainteresowane złożeniem zamówienia były również Rumunia i Grecja. Do marca 1939r. przekazano czechosłowackiemu lotnictwu 15 egzemplarzy seryjnych, produkcję zamówionych 19 samolotów dokończono pod okupacją niemiecką. Niemcy przejęli zdobyczne samoloty i wykorzystali je do szkolenia pilotów samolotów wielosilnikowych, kilka egzemplarzy zostało sprzedanych sojuszniczej Bułgarii, gdzie służyły do patroli przybrzeżnych, a od 1942r. jako transportowe. Wersją rozwojową A-304 miał być samolot Aero A-404 o zmienionym kadłubie, podwójnym usterzeniu pionowym i lepszych osiągach pozwalających na wykonywanie zadań w pobliżu frontu bez osłony myśliwskiej.

Konstrukcja: mieszana, dwusilnikowy, trzymiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd stanowiły silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Walter Super-Castor I-MR o mocy 339 kW (460 KM) każdy.

Uzbrojenie: 3 k.m. kal. 7.92 mm (1 stały w przodzie kadłuba, 2 ruchome w wieżyczce strzeleckiej i pod kadłubem). Samolot mógł przenosić 300 kg bomb na zaczepach pod skrzydłami i kadłubem.


Dane techniczne:

Rozpiętość
19,2 m
Długość
13,2 m
Wysokość
3,38 m
Powierzchnia nośna
45,5 m2
Masa własna
3000 kg
Masa całkowita
4355 kg
Prędkość maksymalna
325 km/h
Pułap
6300 m
Zasięg
1200 km


Opracował: Paweł Szczepaniec