ts-7-chwat src 1

 

TS-7 Chwat - samolot szkolno-treningowy TS-7 "Chwat" został zaprojektowany w 1952r. jako następca samolotu LWD "Junak 2" Zmiana oznaczenia wynikała m.in. z likwidacji w 1951r. łódzkich Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych (LWD). Od poprzednika różnił się głównie chowanym podwoziem oraz zmienioną osłoną kabiny załogi. Ponieważ wojsko i aerokluby były zainteresowane samolotem wyposażonym w podwozie z kołem przednim, prace nad TS-7 przerwano na rzecz samolotu TS-9 "Junak 3" i projekt "Chwata" pozostał jedynie na papierze.

 

Konstrukcja: mieszana - kadłub spawany z rur stalowych, skrzydła drewniane; jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat. Podwozie dwukołowe, chowane w locie. Do napędu samolotu przewidziany był silnik gwiazdowy, 5-cylindrowy M-11FR, o mocy 118 kW (160 KM) produkowany w Polsce na licencji radzieckiej.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość 9,91 m
Długość 7,73 m
Wysokość 2,20 m
Powierzchnia nośna 17,50 m2
Masa własna 750 kg
Masa całkowita 1090 kg
Prędkość maksymalna 220 km/h
Pułap 4300 m
Zasięg 880 km

 
Opracował: Paweł Szczepaniec