preview pzl33

 

PZL.33 - Na początku lat 30 pojawiła się koncepcja jednomiejscowego samolotu szkolno-myśliwskiego, mającego służyć do treningu pilotów myśliwskich, a w razie konieczności również jako lekki myśliwiec. Na przełomie lat 1934/35 inż. Zbysław Ciołkosz opracował wstępny projekt  samolotu PZL.33, mającego wypełnić lukę między szkolnym PWS.16, a "pełnoprawnym" myśliwcem PZL P.11. Nowy samolot miał mieć nowoczesny układ dolnopłata z zakrytą kabiną pilota oraz chowanym w locie podwoziem. Do napędu przewidziano początkowo brytyjski 12-cylindrowy silnik rzędowy De Havilland "Gipsy Twelve" o mocy 309 kW (420 KM). Ponieważ okazał się on zbyt ciężki, zdecydowano o zastosowaniu w jego miejsce nowego polskiego silnika gwiazdowego typu G-1620bis "Mors" B, konstrukcji inż. St. Nowokuńskiego.

Ostatecznie do realizacji projektu PZL.33 nie doszło. Powodem najprawdopodobniej była decyzja o wykorzystaniu do treningu wycofywanych właśnie z pierwszej linii samolotów PZL P.7 i  PWS-10. Prace nad PZL.33 zostały przerwane już w połowie 1935r.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat,  Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych, skrzydła drewniane, usztywnione cięgnami. Samolot miał być kryty sklejką i płótnem. Podwozie klasyczne, dwukołowe, chowane w locie. Ciekawym rozwiązaniem było zachowanie przez koła po złożeniu podwozia pionowej pozycji pod skrzydłami, co uczyniłoby PZL.33 myśliwcem bardzo bezpiecznym w razie konieczności lądowania ze złożonym podwoziem. Napęd początkowo miał stanowić brytyjski 12-cylindrowy silnik rzędowy De Havilland "Gipsy Twelve" o mocy 309 kW (420 KM), później zdecydowano się na polski 9-cylindrowy silnik gwiazdowy typu PZSkody G-1620bis "Mors" B o mocy 316 kW (430 KM).

 

Uzbrojenie: przewidywano zamontowanie 2 k.m. kal. 7.9 mm (prawdopodobnie PWU wz. 33) strzelających przez płaszczyznę śmigła.

Dane techniczne:

Rozpiętość

ok. 10-11m

Długość

ok. 7.5 m

Powierzchnia nośna

ok. 18 m2

Masa własna

ok. 700-750 kg



Opracował: Paweł Szczepaniec